Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 23 lutego 2007 r., sygn. I OSK 552/06

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Rajewska (spr.) Sędziowie NSA Wojciech Chróścielewski Joanna Runge-Lissowska Protokolant Tomasz Zieliński po rozpoznaniu w dniu 23 lutego 2007 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 listopada 2005 r. sygn. akt VI SA/Wa 1972/04 w sprawie ze skargi A. G. na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 18 listopada 2005 r., sygn. akt VI SA/Wa 1972/04, oddalił skargę A. G. na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym. Wyrok zapadł w następujących okolicznościach sprawy.

W dniu 10 września 2003 r. w [...] na drodze krajowej nr 12 przeprowadzono kontrolę ciągnika z naczepą stanowiącego własność A. G. W wyniku pomiarów stwierdzono przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu o 3,38 ton, a ponadto nacisku drugiej, trzeciej, czwartej oraz piątej osi na drogę odpowiednio o 33,12 kN, 4,14 kN, 7,99 kN i 2,21 kN. W związku z tym Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad decyzją nr [...] z dnia [...], wydaną na podstawie art. 13 ust. 2a i 2b, art. 18a ust. 5, art. 20 pkt 8 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tj. Dz.U. z 2000, Nr 86, poz. 958 ze zm.), załącznika do tej ustawy tabela lp.5 pkt 1d, pkt 5a, pkt 5b i lp. 6 pkt 2a w zw. z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tj. Dz. U. z 2003 r., Nr 58, poz. 515 ze zm.), § 3 ust. 1 pkt 2b i ust. 3, § 5 ust. 1, ust. 4 i ust. 5 pkt 5 rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r., Nr 32, poz. 262), obciążył A. G. karą pieniężną w wysokości 10 440 zł, za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia. W uzasadnieniu organ stwierdził, że zgodnie z art. 61 ust. 3, ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, przewożony ładunek powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia, należy go też umieścić w taki sposób, aby nie powodował przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności oraz dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę. Ponadto pojazd poruszający się po drogach publicznych musi odpowiadać wymogom określonym w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Przejazd pojazdem przekraczającym dopuszczalne dla danej drogi normy dozwolony jest jedynie po uzyskaniu stosownego zezwolenia (art. 61 ust. 11 cyt. ustawy). Przewoźnik zajmujący się świadczeniem usług transportowych lub przewozowych obowiązany jest znać i przestrzegać obowiązujące w tym zakresie przepisy. Przeprowadzona kontrola wykazała, że pojazd A. G. nie spełniał wskazanych warunków. Brak przy tym jakichkolwiek podstaw do odstąpienia od wymierzenia stronie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia. Okoliczności takich nie stanowi bowiem ani trudna sytuacja finansowa przewoźnika, ani podnoszony przez niego brak możliwości sprawdzenia w kopalni ciężaru zakupionego towaru oraz ewentualna możliwość zmiany wagi przewożonej gliny na skutek padającego deszczu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00