Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 18 lipca 2007 r., sygn. I OSK 1212/06

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) Sędziowie Jolanta Rajewska NSA Leszek Włoskiewicz Protokolant Barbara Dąbrowska po rozpoznaniu w dniu 18 lipca 2007 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 10 marca 2006 r. sygn. akt II SA/Gl 293/05 w sprawie ze skargi Gminy [...] na decyzję Wojewody Śląskiego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odszkodowania za zajęcie nieruchomości pod drogę 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Gminy [...] na rzecz Wojewody Śląskiego kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z 10 marca 2006 r., II SA 293/05 oddalił skargę Gminy [...] na decyzję Wojewody Śląskiego z [...], nr [...] w przedmiocie odszkodowania za zajęcie nieruchomości pod drogę. W uzasadnieniu Sąd stwierdził, że obowiązek wypłaty odszkodowania za działkę L. P. nr [...], zajętą pod drogę publiczną - ulicę [...] w [...], obciąża skarżącą Gminę [...] a nie Skarb Państwa. W tym zakresie Sąd podziela w całości stanowisko i wywody prawne zawarte w decyzjach organów obu instancji, znajdujące potwierdzenie w dotychczasowym orzecznictwie sądów administracyjnych - por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego OZ w Łodzi z 20 września 2002 r. sygn. akt II SA/Łd 2226/01 (ONSA/2004/1/17). Zawarte w nim uzasadnienie ma również pełne zastosowanie w stanie faktycznym i prawnym niniejszej sprawy. Z przedstawionych tam względów odmienne w tym względzie stanowisko skarżącej nie zasługuje na uwzględnienie. Prowadziłoby ono bowiem (na co zwrócono też uwagę w/w wyroku NSA) do nieuprawnionego zróżnicowania sytuacji prawnej poszczególnych gmin i w konsekwencji uprzywilejowania gmin miejskich, które do l stycznia 1999 r. władały położonymi na ich terenie drogami, określanymi do końca 1998 r. jako lokalne miejskie. Zróżnicowanie takie naruszałoby też treść art. 32 Konstytucji RP.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00