Wyrok NSA z dnia 28 czerwca 2007 r., sygn. I OSK 1265/06
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Borowiec Sędziowie NSA Izabella Kulig - Maciszewska Anna Lech (spr.) Protokolant Aleksandra Żurawicka po rozpoznaniu w dniu 28 czerwca 2007 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. B[...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 maja 2006 r. sygn. akt II SA/Wa 1153/05 w sprawie ze skargi M. B. na decyzję Ministra Obrony Narodowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zwolnienia z zawodowej służby wojskowej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 12 maja 2006 r., sygn. akt II SA/Wa 1153/05, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę M. B. na decyzję Ministra Obrony Narodowej z dnia [...], nr [...] w przedmiocie zwolnienia z zawodowej służby wojskowej.
W uzasadnieniu powyższego wyroku Sąd wskazał na następujący stan faktyczny sprawy: Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego rozkazem personalnym wydanym w dniu [...] zwolnił M. B. z zawodowej służby wojskowej z dniem [...] i przeniósł go do rezerwy, wskazując, że oficer po przeniesieniu do rezerwy kadrowej na podstawie ustawy z dnia 30 czerwca 1970 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 1997 r. Nr 10, poz. 55 ze zm.), nie został wyznaczony na stanowisko służbowe w okresie pozostawania w tejże rezerwie.
W odwołaniu z dnia 31 marca 2005 r. złożonym do Ministra Obrony Narodowej, M. B. wskazał, że organ naruszył art. 78 ust. 2 powołanej ustawy z dnia 30 czerwca 1970 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, gdyż w jego sytuacji zwolnienie powinno nastąpić dopiero wówczas, gdyby odmówił pełnienia służby na innym równorzędnym lub wyższym stanowisku.
Decyzją z dnia [...] Minister Obrony Narodowej utrzymał w mocy zaskarżony rozkaz personalny z dnia [...] i powołał się na restrukturyzację Sił Zbrojnych i konieczność zwalniania ze służby zawodowej wielu żołnierzy, w tym nieposiadających praw do zaopatrzenia emerytalnego, a z drugiej strony legitymujących się wysokimi kwalifikacjami zawodowymi. Skarżący zaś posiada wysługę lat gwarantującą mu otrzymanie świadczeń emerytalnych, a jego kwalifikacje i posiadany stopień wojskowy uniemożliwiają przedstawienie mu odpowiedniej oferty służby wojskowej.