Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 5 grudnia 2007 r., sygn. II FSK 1269/06

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Jan Rudowski, Sędzia NSA Andrzej Grzelak (sprawozdawca), Sędzia NSA Zbigniew Kmieciak, Protokolant Janusz Bielski, po rozpoznaniu w dniu 5 grudnia 2007 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 8 czerwca 2006 r. sygn. akt I SA/Ol 227/06 w sprawie ze skargi W. S.A. w Olsztynie na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. z dnia 30 grudnia 2003 r. nr [...] w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2003 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. na rzecz W. S.A. w O. kwotę 1.800 (jeden tysiąc osiemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem uchylono decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O., którą utrzymano w mocy decyzję organu pierwszej instancji, określającą W. S.A. w O. wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2003 r. w kwocie 676.118,40 zł.

Z uzasadnienia decyzji organu drugiej instancji wynika, że Spółka jest właścicielem gruntów o powierzchni 93,2592 ha, do których według deklaracji na podatek od nieruchomości zastosowała stawkę właściwą dla gruntów pozostałych, w wysokości 0,08 zł. Według organów podatkowych grunty te powinny być jednak opodatkowane przy zastosowaniu stawek obowiązujących, na podstawie art. 1 a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2002 r., Nr 9, poz. 84 ze zm., zwaną dalej "upol"), dla gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Nie można przy tym uznać, ze grunty te nie mogą być wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej ze względów technicznych, tzn, z uwagi, na porośnięcie drzewostanem, którego nie można usunąć. Ta okoliczność zdaniem Kolegium, nie powoduje trwałej niemożności wykorzystania gruntów do prowadzenia działalności gospodarczej. Zastosowanie innej stawki podatku do gruntów z powodu złego stanu technicznego jest możliwe tylko wtedy, gdy przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany ze względów technicznych do szeroko rozumianej działalności gospodarczej, a nie dla prowadzonej przez danego przedsiębiorcę konkretnego rodzaju działalności. W przypadku gruntów może to nastąpić w niektórych sytuacjach takich jak np. chemiczne, radioaktywne lub bakteriologiczne skażenie gruntu, które uniemożliwia jego użytkowanie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00