Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 17 lipca 2007 r., sygn. II FSK 1317/06

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Antoni Hanusz (spr.), Sędzia NSA Andrzej Grzelak, Sędzia NSA Krystyna Nowak, Protokolant Janusz Bielski, po rozpoznaniu w dniu 17 lipca 2007 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 4 kwietnia 2006 r. sygn. akt I SA/Po 532/05 w sprawie ze skargi Przedsiębiorstwa Budowlanego "P." SA w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia 1 lutego 2005 r. (...) w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych za 2001 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w P. na rzecz Przedsiębiorstwa Budowlanego "P." SA w W. kwotę 3.600 (trzy tysiące sześćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

II FSK 1317/06

Uzasadnienie

1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 4 kwietnia 2006 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w sprawie o sygnaturze akt I SA/Po 532/05, uchylił zaskarżoną przez Spółkę Akcyjną Przedsiębiorstwo Budowlane "P." z siedzibą w W. decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia 1 lutego 2005 r. w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych za 2001 rok oraz poprzedzające ją rozstrzygnięcie Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w P. z dnia 9 listopada 2004 r., jak również wstrzymał wykonanie tych decyzji do czasu uprawomocnienia się wyroku. W rozpoznawanej sprawie organy podatkowe ustaliły, iż w dniu 30 listopada 2000 r. została zawarta przez Przedsiębiorstwo Budowlane "P." Spółka Akcyjna umowa o oddanie mienia Skarbu Państwa, to jest przedsiębiorstwa państwowego Przedsiębiorstwa Budownictwa Rolniczego w W. do odpłatnego korzystania w trybie art. 39 oraz art. 51 - 54 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych /Dz.U. nr 118 poz. 561 ze zm./. W wyniku kontroli przeprowadzonej na podstawie postanowienia o wszczęciu postępowania kontrolnego z dnia 8 września 2004 r. w Przedsiębiorstwie Budowlanym "P." Spółka Akcyjna w W. w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych za 2001 rok stwierdzono, że spółka przyjęła bilans otwarcia na dzień 1 stycznia 2001 r. produkcji w toku, czyli wyprodukowanych przez prywatyzowane przedsiębiorstwo, a nie sprzedanych wyrobów przed 30 listopada 2000 r. w kwocie 2.174.819,72 zł. Na kwotę tą składała się produkcja wykazana w księgach rachunkowych i bilansie na dzień 31 grudnia 2000 r. w wysokości 169.724 zł powiększona o produkcję w toku na dzień 30 listopada 2000 r., to jest na dzień nabycia przedsiębiorstwa państwowego "P." w W. przez skarżącą spółkę. Decyzją z dnia 9 listopada 2004 r. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w P. określił skarżącej spółce zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych za 2001 rok w kwocie 642.553 złote. Organ kontroli powołał się przy tej czynności na ostateczną decyzję Inspektora Kontroli Skarbowej z dnia 26 czerwca 2002 r. dotyczącą podatku dochodowego spółki za 2000 rok, w której nie uznano za koszt uzyskania przychodu produkcji w toku na dzień 30 listopada 2000 r. w wysokości 1.133.637,43. Wskazano także, że spółka cofnęła skargę na tę decyzję skierowaną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Organ w decyzji z dnia 9 listopada 2004 r. stwierdził, że pozostała na 2001 rok produkcja w toku z 30 listopada 2000 r. w kwocie 820.204,52 zł nie jest kosztem uzyskania przychodu spółki jako nabywcy przedsiębiorstwa państwowego. W ocenie organu podatkowego pierwszej instancji, przedsiębiorstwo państwowe "P." w W. oraz Przedsiębiorstwo Budowlane "P." S.A. w W. to dwa odrębne podmioty prawa, samodzielnie rozliczające się za odrębne okresy rozliczeniowe. Podkreślono jednocześnie, że prywatyzowane przedsiębiorstwo państwowe w bilansie zamknięcia na dzień 30 listopada 2000 r. nie wykazało produkcji w toku. W tej sytuacji wartość aktywów tego bilansu jest wyższa od ceny, jaką skarżąca spółka poniosła na zakup tego przedsiębiorstwa. Spółka zatem nie poniosła kosztów produkcji w toku, które mogłaby zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów roku 2001.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00