Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 5 kwietnia 2007 r., sygn. II FSK 420/06

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Bogusław Dauter, Sędziowie NSA Stefan Babiarz (sprawozdawca), del. WSA Tomasz Kolanowski, Protokolant Barbara Mróz, po rozpoznaniu w dniu 5 kwietnia 2007 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej "D." spółki z o.o. z siedzibą w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 16 listopada 2005 r. sygn. akt I SA/Sz 853/04 w sprawie ze skargi "D." spółki z o.o. z siedzibą w G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2003 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Wyrokiem z dnia 16 listopada 2005 r., sygn. akt I SA/Sz 853/04 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargę "D." Sp. z o.o. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...]., nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2003 r.

2. Ze stanu sprawy przyjętego przez Sąd wynika, że Prezydent Miasta K. decyzją z [...], nr [...] określił podatniczce zobowiązanie w podatku od nieruchomości za 2003 r. w kwocie 94.558,00 zł, wskazując, że skarżąca posiadająca status niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej i będąca użytkownikiem wieczystym gruntu i właścicielem budynków położnych w K. przy ul. R., w deklaracji na podatek od nieruchomości za 2003 r. objęła preferencyjną stawką podatku, przewidzianą dla budynków zajętych na świadczenie usług zdrowotnych większość posiadanych budynków, tj. budynki o powierzchni 5.237,10 m2. Organ podatkowy pierwszej instancji wezwał ją do korekty deklaracji, spółka zaś jej dokonała zmniejszając jednak wymiar podatku od nieruchomości o kwotę 1.375,80 zł, obejmując preferencyjną stawką podatku budynki o powierzchni 5.431,41 m2, w tym pomieszczenia noclegowe znajdujące się w budynku "B.".

3. Prezydent Miasta K. wszczął z urzędu postępowanie podatkowe, w następstwie którego określił stronie zobowiązanie w podatku od nieruchomości, przyjmując, że preferencyjnej stawce opodatkowania, określonej w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d/ ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.) - zwanej dalej upol, podlega wyłącznie powierzchnia użytkowa pomieszczeń zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych, to jest powierzchnia budynków zajętych na bazę zabiegową w budynku "B." oraz część budynku basenu krytego, zajęta na bazę wodoleczniczą, stanowiące łącznie 666,74 m2. Wskazał, że preferencyjne stawki podatku mają zastosowanie tylko do tych budynków lub ich części, które są faktycznie zajęte na działalność służącą zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, zgodnie z art. 3 ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408 ze zm.) - zwanej dalej uzoz. Organ podatkowy wskazał przy tym, że zakres przedmiotowy prowadzonej usługowej działalności gospodarczej spółki jest szeroki i obejmuje prowadzenie działalności rekreacyjnej, związanej ze sportem, prowadzenie hoteli wraz z restauracjami, usługi z zakresu szpitalnictwa. Wskazał także, że zapisy § 3 statutu niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej określają, że przedmiotem działalności sanatorium jest udzielanie świadczeń zdrowotnych, a także świadczenie usług wczasowych, gastronomicznych i noclegowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00