Wyrok NSA z dnia 15 listopada 2006 r., sygn. I FSK 151/06
Dla podatników wymienionych w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. "a" ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych /t.j. Dz.U. 2004 nr 121 poz. 1267 ze zm./ naczelnicy tzw. dużych urzędów podatkowych stali się właściwi najwcześniej dnia 1 stycznia 2005 r.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Artur Mudrecki, Sędzia NSA Krystyna Chustecka, Sędzia NSA Janusz Zubrzycki (sprawozdawca), Protokolant Iwona Wtulich, po rozpoznaniu w dniu 15 listopada 2006 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej "A." Spółki z o.o. w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 20 września 2005 r. sygn. akt I SA/Gl 298/05 w sprawie ze skargi "A." Spółki z o.o. w S. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia 15 grudnia 2004 r. (...) w przedmiocie podatku od towarów i usług 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gliwicach, 2. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w K. na rzecz "A." Spółki z o.o. w S. kwotę 3.800 zł /słownie: trzy tysiące osiemset złotych/ tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 20 września 2005 r., I SA/Gl 298/05 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę "A." Sp. z o.o. w S. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia 15 grudnia 2004 r. utrzymującą w mocy decyzje Naczelnika (...) Urzędu Skarbowego w S. z dnia 16 września 2004 r. określającą nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym w podatku od towarów i usług za listopad 2003 r. do zwrotu na rachunek bankowy spółki oraz decyzję ustalającą dodatkowe zobowiązanie podatkowe w tym podatku.
W uzasadnieniu decyzji Dyrektor Izby Skarbowej uznał za bezzasadny zarzut, iż decyzja pierwszej instancji została wydana przez niewłaściwy urząd skarbowy. Organ odwoławczy stwierdził również, że w protokole z kontroli skarbowej nie wskazano przepisów, które podatnik naruszył, ponieważ protokół ten nie może zawierać oceny prawnej. Opisano w nim jednak zdarzenia skutkujące naruszeniem prawa. W konsekwencji stwierdzenia w protokole kontrolnym naruszenia prawa, podatnik nie miał możliwości złożenia korekty deklaracji podatkowej dotyczącej okresu objętego kontrolą. Dyrektor Izby Skarbowej uznał również, za niezasadny zarzut naruszenia art. 120 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm.; dalej "Ordynacja podatkowa"/, bowiem przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz.U. nr 54 poz. 535 ze zm.; dalej "nowa ustawa o VAT"/, która weszła w życie w dniu 1 maja 2004 r. nie można stosować dla oceny skutków prawnych okoliczności, które miały miejsce przed jej wejściem w życie.