Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 3 lutego 1999 r., sygn. III SA 7705/98

W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego wielokrotnie stwierdzano, że zastosowanie się podatnika do wykładni przepisów prawa, zawartej w pismach Ministerstwa Finansów nie może powodować dla niego negatywnych konsekwencji.

UZASADNIENIE

Zaskarżoną do Naczelnego Sądu Administracyjnego decyzją z dnia 11.08.1998 r. Izba Skarbowa utrzymała w mocy zakwestionowaną w odwołaniu S. - Zakładu Energetycznego S.A. w W. decyzję Inspektora Kontroli Skarbowej w W. z dnia 28.05.1998 r. określającą wysokość zobowiązania podatkowego z tytułu wpłat z zysku za 1996 r. w kwocie 9.845.079 zł, w tym zaległość podatkową w kwocie 2.975.120 zł.

W uzasadnieniu decyzji podano, że w wyniku kontroli przeprowadzonej w Zakładzie Energetycznym w okresie 4.03.-5.05.1998 r. przez Inspektora Kontroli Skarbowej, została wydana w dniu 28.05.1998 r. decyzja określająca zobowiązanie z tytułu wpłat z zysku za 1996 r. w kwocie 9.846.079 zł. Kwota wpłat z zysku określona tą decyzją wynika z zaniżenia wartości pozostałych przychodów operacyjnych z tytułu nieodpłatnego przyjęcia środków trwałych zaliczonych do infrastruktury energetycznej o kwotę 19.834.133,69 zł.

Wartość tę Spółka zaliczyła do przychodów przyszłych okresów zamiast do pozostałych przychodów operacyjnych. Z ustaleń inspektora UKS wynika, iż rozliczenia przychodów przyszłych okresów Spółka dokonywała proporcjonalnie do odpisów amortyzacyjnych od tych środków. Zatem Spółka z otrzymanych nieodpłatnie w 1996 r. środków trwałych w kwocie 21.347.618,70 zł do pozostałych przychodów operacyjnych zaliczyła jedynie 1.513.485 zł tj. równowartość odpisów amortyzacyjnych.

Inspektor Kontroli Skarbowej wobec naruszenia przepisów art. 4 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe Spółki Skarbu Państwa /Dz.U. nr 154, poz. 792/ w związku z art. 3 ust. 1 pkt 20 i art. 40 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości /Dz.U. nr 121, poz. 591/ uznał przyjęty przez Spółkę sposób ewidencji za błędny w wyniku czego zaniżony został zysk brutto za 1996 r. o kwotę 19.834.133,69 zł oraz należne /w wysokości 15 procent tej kwoty/ wpłaty z zysku o 2.975.120 zł. Zysk brutto natomiast wykazany przez Spółkę w deklaracji o wpłatach z zysku WZS-1R za 1996 r. wyniósł 76.605.823 zł, zaś zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym 45.799.727 zł oraz wpłaty z zysku 6.869.959 zł /według zeznania CIT-8 podatek dochodowy od osób prawnych wyniósł 30.806.096 zł/.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00