Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 18 marca 1998 r., sygn. II SAB/Łd 57/96

Kompetencje wójta w zakresie wydawania decyzji w sprawie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu /art. 40 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym - Dz.U. nr 89 poz. 415 ze zm./ mają charakter wyłączny, co oznacza, że nie może ich przejmować żaden inny organ, w tym rada gminy. Rada nie może też skutecznie przejąć odpowiedzialności za niewydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, gdy do jej wydania jest ustawowo zobowiązany inny organ.

 

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./ skargę Polskich Sieci (...) S. A. w W. na bezczynność Wójta Gminy K. w przedmiocie wydania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.


UZASADNIENIE

Polskie Sieci (...) S. A. w W. wniosły do sądu administracyjnego skargę na bezczynność Wójta Gminy K., polegającą na niewydaniu decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla linii elektroenergetycznej 400 kV B. -O. na terenie gminy K. w województwie (...). W uzasadnieniu skargi spółka podała, że budowa napowietrznej linii elektroenergetycznej 400 kV B. -O. jest ujęta w miejscowym planie zabudowy i zagospodarowania terenu gminy K. Plan ten został przyjęty uchwałą Rady Gminy nr V/22/94 z dnia 28 października 1994 r., opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Woj. (...) z 1994 r. Nr 20 poz. 145, i nadal obowiązuje. Jednocześnie Rada Gminy K. pismem przewodniczącego Rady z dnia 2 stycznia 1996 r. kategorycznie zabroniła Wójtowi jakichkolwiek działań zmierzających do kontynuowania budowy tej linii. W tej sytuacji Wójt Gminy K. odmawia wykonania prawnego obowiązku, jakim jest wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, mimo upływu wielu miesięcy od złożenia przez Zakład Energetyczny K. S. A. stosownego wniosku oraz mimo wyznaczenia Wójtowi przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze postanowieniem z dnia 1 sierpnia 1996 r. /SKO 394/96/ dodatkowego terminu na załatwienie tego wniosku. Do skargi dołączono wniosek o wydanie decyzji i wymienione wyżej pismo Rady Gminy K. z dnia 2 stycznia 1996 r. skierowane do Wójta Gminy K. (...) W piśmie tym przypomina się, że wcześniejsza decyzja Wójta o warunkach zabudowy i zagospodarowania dla tej inwestycji została przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w (...) uchylona, i dlatego dalsze działania Wójta będzie się uważać za nadgorliwość szkodzącą mieszkańcom. W piśmie zaznaczono także, że na XIV sesji Rady Gminy K. w dniu 29 grudnia 1995 r. Rada wzięła na siebie całkowitą odpowiedzialność za konsekwencje wynikłe z zaniechania działań zmierzających do budowy linii. Linie i urządzenia elektroenergetyczne o napięciu znamionowym wyższym od 220 kV należą do inwestycji szczególnie szkodliwych, linii takich jeszcze w Polsce nie ma i trudno wydać jednoznaczną opinię o ich szkodliwości. Do skargi dołączono także pismo Wójta, w którym informuje on, że zabroniono mu jakichkolwiek działań zmierzających do kontynuowania budowy linii 400 kV, oraz postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w (...), wyznaczające Wójtowi dodatkowy termin załatwienia wniosku w sprawie ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla opisanej inwestycji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00