Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 28 kwietnia 1997 r., sygn. II SA/Kr 2021/96

Jeżeli prezydent miasta /burmistrz lub wójt/ wydał akt mający charakter generalny, powszechnie obowiązujący, będący odpowiednikiem uchwały rady gminy, o dopuszczalności skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego na ten akt nie decyduje nazwa tego aktu /np. zarządzenie/, ale jego treść, która stanowi materię, na którą może skarżyć się do Sądu każdy czyj interes prawny lub uprawnienie zostały tym aktem naruszone.

 

Naczelny Sąd Administracyjny (...) po rozpoznaniu sprawy ze skargi Magdaleny Ł., i Ryszarda S. na zarządzenie Prezydenta Miasta K. z dnia 19 stycznia 1995 r. w przedmiocie organizacji ruchu w śródmieściu K. - I. stwierdził niezgodność zarządzenia z prawem; (...).


UZASADNIENIE

I. Prezydent Miasta K. wydał w dniu 19 stycznia 1995 r. zarządzenie w sprawie organizacji ruchu w śródmieściu K. Jako podstawę prawną powołano par. 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 12 listopada 1992 r. w sprawie zarządzania ruchem na drogach /Dz.U. nr 97 poz. 485/ oraz napisano, że zarządzenie wydano "w celu realizacji postanowień i uchwał Rady Miasta K. z dnia 21 czerwca /roku nie podano/ Nr XXVI/174/91 w sprawie zasad komunikacyjnego korzystania z obszaru centrum miasta K., z dnia 8 stycznia 1993 r. Nr LXX/468/93 w sprawie przyjęcia zasad polityki transportowej dla K. i z dnia 28 grudnia 1994 r. Nr X/104/94 w sprawie opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach na terenie K. oraz określenia obszaru, na którym opłaty te obowiązują."

W tekście tego zarządzenia zawarto następujące unormowania:

1. Ustalono 3 strefy określone w załączniku Nr 1: strefę A - ruchu pieszego, strefę B - ruchu ograniczonego, strefę C - ograniczonego postoju /par. 1/.

2. Ustalono zasady poruszania się pojazdów w poszczególnych strefach

/par. 2, par. 3, par. 4/, a między innymi:

a/ w strefie A dopuszczono wjazd tylko enumeratywnie wymienionych grup pojazdów w określonych godzinach. Stwierdzono, że opłaty za postój w strefie A są wnoszone w czasie obowiązywania zasad funkcjonowania strefy ograniczonego postoju;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00