Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2011-04-04

Procedura powypadkowa - obowiązki pracodawcy

W poprzednim numerze pisaliśmy o przesłankach jakie konkretne zdarzenie musi spełniać aby mogło zostać zakwalifikowane jako wypadek przy pracy. Dzisiaj dalsza część czyli co powinien zrobić pracodawca po zgłoszeniu mu przez pracownika faktu zaistnienia zdarzenia, które wymaga przeprowadzenia procedury powypadkowej.

Zatrudniam pięciu pracowników na podstawie umów o pracę. Jeden z nich w dniu 24 marca 2011 roku uległ wypadkowi przy pracy. Jakie są moje obowiązki w takim przypadku?

Podstawowe obowiązki pracodawcy w przypadku gdy pracownik uległ wypadkowi przy pracy określa art. 234 KP. Zgodnie z tym przepisem w razie wypadku przy pracy pracodawca jest obowiązany podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie, zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym i ustalenie w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyn wypadku oraz zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom. Ponadto pracodawca jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić właściwego okręgowego inspektora pracy i prokuratora o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał wymienione skutki, mającym związek z pracą, jeżeli może być uznany za wypadek przy pracy. Każdy pracodawca ma obowiązek również prowadzić rejestr wypadków przy pracy a także przechowywać protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową przez 10 lat. Koszty związane z ustalaniem okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy ponosi pracodawca.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00