Artykuł
Ulga na złe długi u sprzedawcy - najczęściej spotykane problemy
Nowe zasady korzystania z ulgi na złe długi obowiązują ponad rok. Jednak nadal pojawiają się problemy związane z jej rozliczaniem. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, regulując kwestię tzw. ulgi na złe długi, odnoszą się do terminu płatności "określonego w umowie lub na fakturze". Ustawodawca nie precyzuje natomiast, jak postąpić, gdy termin płatności z faktury różni się od terminu umownego. Problemem są też powiązania kapitałowe między dłużnikiem a wierzycielem.
Podatnik może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona (art. 89a ust. 1 ustawy). Korekta dotyczy również podstawy opodatkowania i kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności, której nieściągalność została uprawdopodobniona.
Na podstawie przepisów przejściowych (art. 23 ustawy z 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce) nowe zasady rozliczeń stosujemy do wierzytelności powstałych:
● po 31 grudnia 2012 r. lub
● przed 1 stycznia 2013 r., których nieściągalność została uprawdopodobniona po tym terminie (dotyczy to wierzytelności powstałych od 4 sierpnia 2012 r.).
W przypadku wierzytelności powstałych przed 4 sierpnia stosujemy zasady obowiązujące do 31 grudnia 2012 r.
Gdy stosujemy nowe zasady rozliczeń, ulga na złe długi może być rozliczona, jeśli:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right