Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2014-03-01

Ulga na złe długi u sprzedawcy - najczęściej spotykane problemy

Nowe zasady korzystania z ulgi na złe długi obowiązują ponad rok. Jednak nadal pojawiają się problemy związane z jej rozliczaniem. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, regulując kwestię tzw. ulgi na złe długi, odnoszą się do terminu płatności "określonego w umowie lub na fakturze". Ustawodawca nie precyzuje natomiast, jak postąpić, gdy termin płatności z faktury różni się od terminu umownego. Problemem są też powiązania kapitałowe między dłużnikiem a wierzycielem.

Podatnik może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona (art. 89a ust. 1 ustawy). Korekta dotyczy również podstawy opodatkowania i kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności, której nieściągalność została uprawdopodobniona.

Na podstawie przepisów przejściowych (art. 23 ustawy z 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce) nowe zasady rozliczeń stosujemy do wierzytelności powstałych:

● po 31 grudnia 2012 r. lub

● przed 1 stycznia 2013 r., których nieściągalność została uprawdopodobniona po tym terminie (dotyczy to wierzytelności powstałych od 4 sierpnia 2012 r.).

W przypadku wierzytelności powstałych przed 4 sierpnia stosujemy zasady obowiązujące do 31 grudnia 2012 r.

Gdy stosujemy nowe zasady rozliczeń, ulga na złe długi może być rozliczona, jeśli:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00