Nieprawidłowości przy rozliczaniu dotacji unijnych
Podmioty, którym uda się uzyskać dofinansowanie, dopiero podczas realizacji projektu przekonują się, że pozyskanie dotacji to tylko część sukcesu. O wiele trudniejsze okazuje się niejednokrotnie prawidłowe rozliczenie i zamknięcie projektu.
Korzystanie ze środków unijnych nie jest łatwe zarówno w sferze planowania, jak i ewidencjonowania oraz rozliczania. Nieprawidłowości, które mogą zaistnieć w każdej z tych sfer, spowodować mogą przykre konsekwencje w postaci konieczności zwrotu części lub całości dotacji wraz z odsetkami. Dotacje unijne są środkami publicznymi i podlegają szczególnie rygorystycznej kontroli. Nad prawidłowym wydawaniem środków unijnych czuwają przede wszystkim instytucje odpowiedzialne za realizację poszczególnych programów operacyjnych (Instytucje Zarządzające, Instytucje Wdrażające oraz Instytucje Pośredniczące).
Do kontroli uprawnione są także inne, zewnętrzne organy. Z polskich organów należy wymienić głównie:
● urzędy kontroli skarbowej,
● Najwyższą Izbę Kontroli (www.nik.gov.pl),
● Urząd Zamówień Publicznych (www.uzp.gov.pl).
Kontrolą zajmują się również instytucje unijne, takie jak np.:
● Komisja Europejska (www.ec.europa.eu),
● Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych OLAF (http://ec.europa.eu/anti fraud/index pl.html),
● Europejski Trybunał Obrachunkowy (http://europa.eu/institutions/inst/auditors/index pl.htm).
Państwa członkowskie Unii są odpowiedzialne za finansową kontrolę środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności (art. 70 ust. 1 pkt b) rozporządzenia 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności). Jednym z celów kontroli finansowej jest zapobieganie, wykrywanie oraz informowanie Komisji Europejskiej o nieprawidłowościach oraz przebiegu postępowań administracyjnych i prawnych związanych ze zgłoszonymi nieprawidłowościami.