Porada
O co można pytać kandydata do pracy w organizacji non profit
Każdemu pracodawcy zależy na znalezieniu dobrego i kompetentnego pracownika. Nieprawdziwe informacje w podaniach o pracę i życiorysach kandydatów do pracy zdarzają się jednak bardzo często. Jak zatem sprawdzić, czy dany kandydat spełnia wymagania do zajmowania określonego stanowiska oraz czy faktycznie się na nie nadaje?
Niekwestionowanym prawem pracodawcy jest swoboda doboru pracowników. Prawo to wynika z zasady swobody nawiązywania stosunków pracy wyrażonej w art. 11 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.). Pracodawca może zatrudniać osoby, które według niego najlepiej sprawdzą się w roli pracowników ze względu na swoje kwalifikacje czy doświadczenie. Ocena kandydata na pracownika pod względem jego tzw. "przydatności" do pracy jest jednak ograniczona przepisami z zakresu prawa pracy.
Pracodawca ma prawo żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie podania danych osobowych obejmujących:
● imię (imiona) i nazwisko,
● imiona rodziców,
● datę urodzenia,
● miejsce zamieszkania (adres do korespondencji),
● wykształcenie,
● przebieg dotychczasowego zatrudnienia.
Jak wynika z przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie dokumentacji i prowadzenia akt osobowych pracowników (dalej: rozporządzenie), pracodawca może żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie złożenia następujących dokumentów:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right