Porada
Zatrudnianie pracowników niepełnosprawnych - obowiązki pracodawców
Zatrudnienie w organizacji pozarządowej pracownika niepełnosprawnego nie jest zadaniem skomplikowanym. Należy jednak pamiętać, że pracodawca musi tu spełnić pewne ustawowe obowiązki. Zakres obowiązków pracodawcy związanych z zatrudnieniem niepełnosprawnego pracownika uzależniony jest od stopnia jego niepełnosprawności.
Przy zatrudnianiu osób z lekkim stopniem niepełnosprawności pracodawca powinien umożliwić takiej osobie swobodne wykonywanie pracy - w zależności od charakteru jej niepełnosprawności. Nieco więcej obowiązków czeka pracodawców niezapewniających warunków pracy chronionej, a chcących korzystać z wiedzy i umiejętności pracowników z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności.
Do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności - zgodnie z przepisami ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - zalicza się osobę z naruszoną sprawnością organizmu, niezdolną do pracy albo zdolną do pracy jedynie w warunkach pracy chronionej lub wymagającą czasowej albo częściowej pomocy innych osób w celu pełnienia ról społecznych.
Do znacznego stopnia niepełnosprawności zalicza się osobę z naruszoną sprawnością organizmu, niezdolną do pracy albo zdolną do pracy jedynie w warunkach pracy chronionej i wymagającą, w celu pełnienia ról społecznych, stałej lub długotrwałej opieki i pomocy innych osób w związku z niezdolnością do samodzielnej egzystencji. Zatrudnienie takich pracowników jest możliwe jedynie w przypadkach:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right