Artykuł
Rezerwy na zobowiązania i rozliczenia międzyokresowe bierne w sprawozdaniu finansowym organizacji non profit
Ze względu na specyfikę jednostek non profit, zagadnienie rezerw i rozliczeń międzyokresowych biernych jest rzadko poruszane. Nie można jednak zapominać o tym, że znaczna część takich jednostek prowadzi działalność gospodarczą - a co za tym idzie, problematyka ta dotyka je w takim samym zakresie jak firmy komercyjne.
Jeśli organizacje pozarządowe nie prowadzą działalności gospodarczej, to i tak część rezerw będzie musiała zostać utworzona - przy założeniu, że wielkości objęte rezerwami będą stanowiły wielkości istotne.
Rezerwy na zobowiązania
Przez rezerwy rozumie się zobowiązania, których termin wymagalności lub kwota nie są pewne. Nieodłącznym elementem rezerw jest to, że wraz z ich utworzeniem w jednostce powstaje koszt. W zależności od okoliczności będą to pozostałe koszty operacyjne, koszty finansowe lub straty nadzwyczajne. Nigdy natomiast towarzyszących utworzeniu rezerwy kosztów nie ujmuje się jako koszty działalności operacyjnej.
Rezerwy (na podstawie art. 35d ustawy o rachunkowości) tworzy się na:
● pewne lub o dużym stopniu prawdopodobieństwa przyszłe zobowiązania, których kwotę można w sposób wiarygodny oszacować - a w szczególności na straty z transakcji gospodarczych w toku, w tym z tytułu udzielonych gwarancji, poręczeń, operacji kredytowych, skutków toczącego się postępowania sądowego;
● przyszłe zobowiązania spowodowane restrukturyzacją - jeżeli na podstawie odrębnych przepisów jednostka jest zobowiązana do jej przeprowadzenia lub zawarto w tej sprawie wiążące umowy, a plany restrukturyzacji pozwalają w sposób wiarygodny oszacować wartość tych przyszłych zobowiązań.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right