Data publikacji: 22.11.2006
Jakiemu prawu podlegają pracownicy delegowani do pracy za granicę
Od wejścia Polski do Unii Europejskiej pracodawcy coraz częściej delegują pracowników do pracy w krajach członkowskich. W wyniku takiego delegowania powstają wątpliwości, jakiemu prawu podlega delegowany pracownik - polskiemu, państwa, w którym ma świadczyć pracę, czy może jakiemuś innemu porządkowi prawnemu.
Zasadą jest, że wyboru prawa, które ma być prawem obowiązującym dla delegowanego pracownika, dokonują same strony stosunku pracy, a więc pracodawca i pracownik. Jednak swoboda w tym zakresie jest ograniczona. Określony system prawny, który będzie dla pracownika prawem właściwym przy rozstrzyganiu jego praw i obowiązków, musi być ściśle związany ze stosunkiem pracy tego pracownika. Oznacza to, że pracownik wysyłany do pracy np. we Francji może podlegać bądź prawu polskiemu (jako prawu właściwemu dla pracodawcy), bądź prawu francuskiemu (jako prawu obowiązującemu w miejscu, gdzie ma być wykonywana praca), nie zaś jakiemuś innemu prawu.