comment
Artykuł
Data publikacji: 2003-04-16
ZMIANA PRACODAWCY - OBOWIĄZKI I ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Przejście zakładu pracy na nowego pracodawcę wiąże się dla obu pracodawców - dotychczasowego i przejmującego - z wieloma obowiązkami związanymi z informacją pracowników oraz powstaniem określonych uprawnień po ich stronie.
Warto zapoznać się z nimi, zanim podejmiemy decyzję o przekazaniu zakładu pracy lub jego części.
Obowiązki wobec organizacji związkowej
W przypadku gdy u pracodawcy działa zakładowa organizacja związkowa, wprowadzony do ustawy o związkach zawodowych art. 261 nakłada na obu pracodawców - przekazującego i przejmującego pracowników - obowiązki o charakterze informacyjnym. Pracodawcy ci są zobowiązani - wspólnie lub odrębnie - do powiadomienia co najmniej z 30-dniowym wyprzedzeniem działającej u każdego z nich organizacji związkowej o przyczynach prawnych i ekonomicznych przejęcia oraz jego socjalnych skutkach dla swoich pracowników, jego terminie oraz zamierzonych działaniach dotyczących warunków zatrudnienia.
Warto pamiętać, że po zmianie ustawy o związkach zawodowych uprawnienia zakładowej organizacji związkowej przysługują tylko organizacji, która wykaże, że na ostatni dzień poprzedniego kwartału zrzesza co najmniej 10 członków.
■ Dotychczasowy lub nowy pracodawca, który zamierza podjąć działania zmierzające do zmiany warunków zatrudnienia, zobowiązany jest dodatkowo, w terminie 30 dni od powiadomienia organizacji związkowej, do przeprowadzenia negocjacji w celu zawarcia porozumienia w tej sprawie.
Pozostało 89% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Książka