Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2018-07-02

Zatrudnianie nowych pracowników

Zatrudnianie nowych pracowników

Tadeusz Olejarz

Departament Polityki Rynku Pracy MPiPS

Przepisy nakładają na pracodawców zatrudniających nowych pracowników wiele obowiązków. Jednocześnie zatrudnianie i tworzenie dodatkowych miejsc pracy jest podstawą do ubiegania się o przyznanie przewidzianych z tego tytułu uprawnień.

Podstawowe uprawnienia i obowiązki pracodawców poszukujących i zatrudniających pracowników oraz tworzących dodatkowe miejsca pracy reguluje ustawa z 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. z 2001 r. Nr 6, poz. 56).

Pracodawcy mają obowiązek na bieżąco informować powiatowe urzędy pracy właściwe dla siedziby pracodawcy o posiadanych miejscach pracy oraz miejscach przygotowania zawodowego dla młodocianych. Obowiązek ten wynika z art. 12 ust. 3 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu. Zgłoszenie wolnego miejsca pracy może nastąpić na piśmie, telefonicznie lub w innej formie. Nie może zawierać wymagań dyskryminujących kandydatów ze względu na płeć, narodowość, wyznanie lub inne okoliczności. Wzór zgłoszenia określa załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 lutego 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, organizowania szkoleń bezrobotnych, tworzenia zaplecza metodycznego dla potrzeb informacji zawodowej i poradnictwa zawodowego oraz organizowania i finansowania klubów pracy (Dz.U. Nr 12, poz. 146).

Przepisy ustawy nie przewidują sankcji dla pracodawcy, który nie poinformuje powiatowego urzędu pracy o posiadanym wolnym miejscu pracy lub miejscu nauki zawodu dla młodocianych pracowników.

ZAWIADOMIENIE O ZATRUDNIENIU BEZROBOTNEGO

Pracodawca przed zatrudnieniem pracownika powinien uzyskać od niego pisemne oświadczenie o pozostawaniu lub niepozostawaniu w rejestrze bezrobotnych. Jeżeli dana osoba oświadczy, że jest zarejestrowana jako bezrobotna, wówczas pracodawca ma obowiązek zawiadomić (w formie pisemnej) w ciągu 5 dni właściwy powiatowy urząd pracy o zatrudnieniu (wykonywanie pracy na podstawie stosunku pracy, stosunku służbowego lub umowy o pracę nakładczą) osoby zarejestrowanej jako bezrobotna lub powierzeniu jej innej pracy zarobkowej (na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia, umowy o dzieło albo w okresie członkostwa w rolniczej spółdzielni kółek rolniczych – usług rolniczych). Obowiązek ten wynika z art. 12 ust. 5 ustawy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00