Artykuł
Jak rozliczyć składki i podatek, gdy pracownik wykonuje dla pracodawcy zlecenie w trakcie urlopu macierzyńskiego
Pracownik przebywający na urlopie macierzyńskim może podjąć pracę w każdym miejscu, również u własnego pracodawcy. Podjęcie w tym czasie pracy na podstawie umowy zlecenia nie wpływa na obowiązek ubezpieczeń z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego. Od przychodów ze zlecenia nie trzeba opłacać składek na ubezpieczenia społeczne, a jedynie składkę zdrowotną i zaliczkę na podatek. Ta zasada ma zastosowanie również wtedy, gdy pracownik pracuje na zlecenie dla swojego pracodawcy.
Aldona Salamon
ekspert ds. wynagrodzeń, wykładowca
Osoby pobierające zasiłek macierzyński podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu pobierania tego zasiłku (art. 6 ust. 1 pkt 19 ustawy systemowej). Począwszy od 1 września 2009 r. posiadanie innego tytułu do ubezpieczeń, jak również ustalone prawo do emerytury lub renty, nie mają wpływu na sposób podlegania ubezpieczeniom emerytalno-rentowym z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego. Powyższe oznacza, że osoba pobierająca zasiłek macierzyński, która podejmie pracę na podstawie np. umowy zlecenia, nadal podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego (art. 9 ust. 1c i 1d ustawy systemowej).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right