Artykuł
Zakaz konkurencji - jak obliczyć i wypłacić odszkodowanie
Pracodawca może zawrzeć z pracownikiem dodatkową umowę zobowiązującą go do przestrzegania zakazu konkurencji. Jeżeli taki zakaz dotyczy okresu po ustaniu stosunku pracy, byłemu pracownikowi pracodawca musi wypłacić odszkodowanie.
Zakaz konkurencji polega na ustaleniu w odrębnej umowie zawieranej pomiędzy pracodawcą a pracownikiem, że w zakresie w niej wskazanym pracownik nie będzie:
● prowadzić działalności konkurencyjnej wobec swojego pracodawcy ani
● świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność
(art. 1011-1013 ustawy - Kodeks pracy, dalej: k.p.).
Umowa o zakazie konkurencji jest odrębną umową w tym znaczeniu, że stanowi odrębne zobowiązanie, a nie dlatego, że każdorazowo musi być sporządzona w odrębnym dokumencie. Można ją zawrzeć również w umowie o pracę.
Strony muszą sporządzić umowę o zakazie konkurencji w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Taka umowa nie może być zawarta w dorozumiany sposób. Również zmiana umowy o zakazie konkurencji wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right