Kiedy urzędnik składa oświadczenie o stanie swojego majątku
Pracownik samorządowy nie może poza pracą wykonywać zajęć, które podważałyby jego bezstronność lub bezinteresowność. W razie gdyby wystąpiły takie podejrzenia, pracownik musi wyjawić swój majątek, składając oświadczenie.
Pracownik zatrudniony w samorządzie na stanowisku urzędniczym składa oświadczenie o stanie majątkowym. Obowiązek taki nie powstaje jednak w momencie zatrudnienia go w urzędzie. Pracownik będzie musiał przedstawić ten dokument dopiero wtedy, gdy zażąda go pracodawca.
Zatrudniony na stanowisku urzędniczym (w tym kierowniczym) pracownik samorządowy nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność, oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. Wymaganie oświadczenia o stanie majątkowym ma na celu kontrolę przestrzegania przez urzędnika tych zakazów. W przypadku stwierdzenia naruszenia przez niego któregokolwiek z nich, pracodawca niezwłocznie rozwiązuje z nim - bez wypowiedzenia - stosunek pracy lub odwołuje ze stanowiska.