Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2012-06-02

ODWOŁANIE OD DECYZJI ZUS W SPRAWIE EMERYTURY LUB RENTY

Osoba, która otrzymała niekorzystną decyzję ZUS w sprawie emerytury lub renty, może wnieść odwołanie do sądu okręgowego pracy i ubezpieczeń społecznych. Odwołanie powinno też trafić do właściwej placówki ZUS, która wydała taką decyzję.

Przepisy Kodeksu postępowania cywilnego przewidują, że odwołanie od decyzji w sprawie emerytury lub renty można wnieść w terminie miesiąca od dnia doręczenia jej odpisu. Jeśli ZUS nie wydał decyzji w ciągu 2 miesięcy od daty złożenia wniosku o świadczenie lub o ponowne ustalenie jego wysokości, wniesienie odwołania możliwe jest w każdym czasie po upływie tych 2 miesięcy.

Właściwy do rozpoznania odwołania jest sąd okręgowy - sąd pracy i ubezpieczeń społecznych, w którego okręgu ma miejsce zamieszkania osoba odwołująca się od decyzji. Zanim jednak do tego dojdzie, odwołanie musi trafić do organu, który wydał decyzję. Stąd też zasadą jest, że osoba zainteresowana powinna dostarczyć odwołanie na piśmie (wysłać za pośrednictwem poczty) do jednostki ZUS, która ją wydała. Może ona również złożyć odwołanie ustnie do protokołu sporządzonego przez tę placówkę. Odwołanie od wydanej przez ZUS decyzji może być również złożone do protokołu w sądzie właściwym do rozpoznania sprawy albo w sądzie właściwym dla miejsca zamieszkania osoby zainteresowanej. Jednak i w tym przypadku sąd niezwłocznie przekazuje protokół do właściwej placówki ZUS.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00