Porada
Odszkodowania, odprawy pieniężne
Odszkodowanie za niewydanie świadectwa pracy
Pracodawca rozwiązał z Januszem Z. umowę o pracę za wypowiedzeniem 26 lutego 2010 r. Na skutek zaniedbania pracownicy działu kadr świadectwo pracy zostało doręczone 23 czerwca 2010 r. Czy w takiej sytuacji Janusz Z. może domagać się odszkodowania, a jeśli tak, to od kogo i w jakiej wysokości?
Tak, w razie niewydania w terminie świadectwa pracy pracownik ma prawo dochodzić odszkodowania od pracodawcy.
Pracodawca ma obowiązek wydać pracownikowi świadectwo pracy niezwłocznie (art. 97 § 1 k.p.). Termin "niezwłocznie" (czyli "bez zbędnej zwłoki") oznacza, że pracodawca ma dołożyć wszelkich starań, aby pracownik otrzymał świadectwo pracy w najszybszym, obiektywnie możliwym terminie. Jest to zrozumiałe w sytuacji, gdy chodzi o podstawowy dokument potwierdzający okres zatrudnienia, jego charakter i sposób ustania stosunku pracy, zawierający wiele istotnych z punktu widzenia pracownika i kolejnego pracodawcy informacji, przydatnych do poszukiwania nowego zatrudnienia. Z pewnością opóźnienie niemal 4-miesięczne, spowodowane błędem pracownicy, która działa w imieniu i na rzecz pracodawcy, uzasadnia stwierdzenie, że wydanie świadectwa nie nastąpiło niezwłocznie.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right