Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2003-12-11

Obowiązki pracodawcy - wybrane zagadnienia

Każdy zaczynając pracę zawodową zostaje zapoznany z wymaganiami i obowiązkami, jakie stawia przed nim pracodawca. Jednakże pracodawca ma również obowiązki wobec pracowników.

Przepisy prawa pracy nakładają liczne obowiązki zarówno na pracowników, jak i na pracodawców. Charakter prawny tych obowiązków nie jest jednolity. Można je podzielić na obowiązki dotyczące zatrudnienia pracowników, obowiązki organizacyjno-techniczne oraz na obowiązki kreujące uprawnienia pracownicze.
Szczególnie istotne dla pracownika jest określenie, jakie obowiązki są dla pracodawcy obowiązkami podstawowymi. Ich naruszenie daje pracownikowi możliwość rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia (art. 55 § 1 k.p.).
Jakie obowiązki należy uznać za podstawowe?
Przepisy Kodeksu pracy nigdzie nie definiują pojęcia podstawowych obowiązków. Co prawda, nigdzie taki katalog nie został zdefiniowany, ale można przyjąć, że do katalogu podstawowych obowiązków pracodawcy wobec pracownika (art. 55 § 1 k.p.) należy zaliczyć przede wszystkim te obowiązki, które znajdują odzwierciedlenie w podstawowych zasadach prawa pracy. Jednakże ustawodawca wskazuje w art. 282 i 283 k.p. sytuacje, które uznaje za szczególne naruszenia praw pracowniczych. Zgodnie z tymi przepisami pracodawca, który nie wypłaca wynagrodzenia, nie udziela urlopu wypoczynkowego lub obniża jego wymiar, nie wydaje świadectwa pracy bądź narusza przepisy z zakresu bhp podlega karze grzywny.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00