Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2002-12-07

Bony towarowe - granice ochrony przed nieuczciwą konkurencją, zwolnienia podatkowe, ubezpieczenia społeczne, ewidencja

10 listopada br. zaczęła obowiązywać znowelizowana ustawa o nieuczciwej konkurencji. Celem nowelizacji było wzmocnienie ochrony interesów konsumentów przed działaniami wprowadzającymi ich w błąd, wyrównanie szans drobnych i średnich przedsiębiorców konkurujących z silniejszymi partnerami rynkowymi, a także pełniejsze przeciwdziałanie praktykom naruszającym zasady uczciwej konkurencji. Wprowadziła ona jednak wiele niejasnych i kontrowersyjnych przepisów. Najwięcej problemów interpretacyjnych wywołały przepisy dotyczące emisji, oferowania i realizacji znaków legitymacyjnych, inaczej - bonów towarowych.
Nowelizacja obowiązującej od 1993 r. ustawy wiąże się z dynamicznym rozwojem rynku i pojawieniem się nowych praktyk marketingowych, dotychczas w Polsce nie znanych. Stworzyły one nowy rodzaj zagrożeń dla konsumentów. Powstały też wielkie sieci handlowe, których sposoby działania okazały się zaskoczeniem dla małych i średnich przedsiębiorców, zwłaszcza w konkurowaniu i walce o klienta.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 5 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku przez działanie mające na celu wymuszenie na klientach wyboru jako kontrahenta określonego przedsiębiorcy lub stwarzanie warunków umożliwiających podmiotom trzecim wymuszanie zakupu towaru lub usługi u określonego przedsiębiorcy. Czyn nieuczciwej konkurencji może polegać w szczególności na:
• ograniczaniu w istotny sposób lub wyłączeniu możliwości dokonywania przez klienta zakupu u innego przedsiębiorcy,
• stworzeniu sytuacji powodującej pośrednio lub bezpośrednio narzucanie klientom przez podmioty trzecie konieczności dokonywania zakupu u danego przedsiębiorcy lub u przedsiębiorcy, z którym dany przedsiębiorca pozostaje w związku gospodarczym.
Jeżeli wskazane okoliczności zostaną spełnione, to czynem nieuczciwej konkurencji jest emisja, oferowanie oraz realizacja znaków legitymacyjnych przez jednego przedsiębiorcę lub grupę przedsiębiorców pozostających w związku gospodarczym.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00