Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2011-12-01

Zawarcie z członkiem zarządu spółki kapitałowej umowy o pracę w sposób dorozumiany

Kodeks spółek handlowych nie określa w jakiej formie powinna być zawarta umowa o pracę członka zarządu spółki. Natomiast kodeks pracy, choć przewiduje jako zasadnicze zawarcie umowy o pracę w formie pisemnej, to jednak nie wyklucza, że umowa o pracę może być zawarta także w sposób dorozumiany. W praktyce zawarcie umowy w sposób dorozumiany ma istotne znaczenie, gdyż pozwala na ustalenie istnienia stosunku pracy także wówczas, gdy strony nie zawarły żadnej umowy w formie pisemnej lub gdy pisemna umowa o prace była nieważna.

Osoba pełniąca funkcję członka zarządu spółki kapitałowej jest związana ze spółką na ogół dwoma równoległymi stosunkami prawnymi. Są to: stosunek korporacyjny wynikający z powołania danej osoby na podstawie przepisów kodeksu spółek handlowych (k.s.h.) na stanowisko członka zarządu oraz stosunek pracy wynikający z zatrudnienia członka zarządu w spółce. Przy czym między stosunkiem korporacyjnym powstałym na skutek powołania członka zarządu a stosunkiem pracy nie zachodzi taka relacja, że samo powołanie do pełnienia funkcji przez właściwy organ powoduje automatycznie nawiązanie stosunku pracy1. Stosunek pracy członka zarządu spółki kapitałowej jest bowiem odrębnym stosunkiem prawnym od członkostwa w zarządzie spółki, w którego zakresie członek zarządu jest osobą trzecią względem spółki i o treści jego praw pracowniczych decyduje treść stosunku pracy. Tak też wskazywał Sąd Najwyższy w wyroku z 18 grudnia 2002 r. (I PK 296/02 Pr.Pracy 2003/7-8/49). Podobnie też podnoszono w piśmiennictwie2.

A zatem to przepisy prawa pracy decydują o formie, w jakiej powinna być zawarta umowa o pracę członka zarządu oraz o możliwości zawarcia umowy w sposób dorozumiany.

Dowolność formy

Jedną z podstawowych zasad prawa pracy określoną w art. 11 kodeksu pracy (k.p.) jest ustalenie, że nawiązanie stosunku pracy następuje na podstawie zgodnego oświadczenia woli pracodawcy i pracownika. Złożenie oświadczenia woli, o którym mowa w tym przepisie, do swej ważności nie wymaga formy pisemnej i może być złożone również w sposób dorozumiany (). Z przepisów kodeksu pracy nie wynika bowiem nakaz zachowania jakiejkolwiek formy tych oświadczeń pod rygorem nieważności. Powszechnie przyjmuje się więc, że Podobnie wypowiadał się w tym zakresie Sąd Najwyższy w wyroku z 31 sierpnia 1977 r. (sygn. akt I PRN 112/77) stwierdzając, że "nawiązanie stosunku pracy wymaga zgodnego oświadczenia woli pracownika i zakładu pracy. Oświadczenie woli może być wyraźne i ujęte w formie pisemnej, jak tego wymagają przepisy kodeksu pracy, bądź też dorozumiane, wynikające z zachowania się stron. Takie dorozumiane zawarcie umowy o pracę istnieje zwykle wówczas, gdy zakład pracy dopuszcza pracownika do wykonywania pracy i płaci mu wynagrodzenie". Warto także przytoczyć tezę wyroku Sądu Najwyższego z 20 czerwca 2007 r. (I BP 64/06), gdzie wyraźnie stwierdzono, że "kodeks pracy, mimo wprowadzenia wymagania zachowania formy pisemnej (art. 29 § 2 k.p.), dopuszcza również możliwość nawiązania stosunku pracy w inny sposób (np. przez dopuszczenie do pracy). Umowa o pracę zawarta w innej formie niż forma pisemna nie jest zatem nieważna i jest prawnie skuteczna".

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00