Artykuł
Jak zgodnie z prawem zatrudnić pracownika
Zatrudnienie nowego pracownika to proces, który powinien być wykonany prawidłowo. Łączy się to z prawami i obowiązkami zarówno po stronie przyszłego pracownika, jak i pracodawcy. Często etapy te są kłopotliwe - zdarza się, że pracodawca zatrudnia pierwszy raz albo pracownik jest zatrudniany po raz pierwszy. Strony powinny też znać przepisy prawa pracy, ubezpieczeń społecznych czy ochrony danych osobowych. W "Temacie na zamówienie" staramy się opisać poszczególne etapy przyjęcia do pracy i formalności z tym związane.
PAWEŁ MALINOWSKI
Stan prawny na 29 marca 2011 r.
Rekrutacja
Proces rekrutacji zostaje zwykle zapoczątkowany poprzez rozpoznanie na rynku pracy i określenie, jakiego rodzaju pracownik jest potrzebny. Zwykle wolne miejsce powstaje albo na miejsce poprzedniego pracownika, albo gdy zostaje stworzona nowa komórka organizacyjna. Przyszły pracodawca może rozpocząć proces zatrudniania od podania informacji o wolnym stanowisku (np. ogłoszenia w prasie). W owej informacji powinno zostać określone, jaki pracownik jest potrzebny (proponowane stanowisko, szczegółowe wymagania, określone predyspozycje). Po złożeniu ofert przez potencjalnych pracowników - pracodawca może wybrać, który mu odpowiada i po przeprowadzeniu rozmowy kwalifikacyjnej - podjąć decyzję o zatrudnieniu. Na etapie negocjacji w sprawie pracy strony powinny ustalić wszystkie warunki, na jakich ma nastąpić zatrudnienie. Wynik negocjacji zawarty zostaje w umowie o pracę. Strony uzgadniają również, jaki rodzaj umowy zawrą - zwykle jednak decyduje o tym pracodawca.
Forma zatrudnienia
Informacja o formie zatrudnienia może być umieszczona już w ogłoszeniu o pracę. Pozwala to wyeliminować osoby, które nie chcą być zatrudnione na podstawie np. umowy cywilnoprawnej.
Przepisy prawa dają pracodawcom możliwość stosowania wielu form zatrudniania pracowników. Najpopularniejsze to i . Wybór formy zatrudnienia pozostawiony jest pracodawcy i zwykle jest określany przez potrzeby firmy. Umowa o pracę jest uregulowana ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm., dalej "k.p."), natomiast umowy cywilnoprawne przepisami Kodeksu cywilnego - ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm., dalej "k.c. ").
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right