Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2010-07-27

Pracownik na zwolnieniu lekarskim

Podczas zwolnienia lekarskiego pracownik jest chroniony przed wypowiedzeniem i rozwiązaniem stosunku pracy w zwykłym trybie. Okres choroby nie chroni go jednak przed zastosowaniem poważniejszych sposobów zwolnienia, czyli rozwiązania umowy bez wypowiedzenia i to nawet bez winy pracownika. Dłuższe zwolnienie może być też podstawą kontroli pracownika w miejscu zamieszkania i weryfikacji celu zwolnienia. W kolejnym temacie na zamówienie opisujemy prawną sytuację chorego pracownika.

ADAM MALINOWSKI - radca prawny

Stan prawny na 20 lipca 2010 r.

Informowanie o chorobie

Podstawowym obowiązkiem chorego pracownika jest poinformowanie pracodawcy o chorobie. W razie zaistnienia przyczyn uniemożliwiających stawienie się do pracy pracownik jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić pracodawcę o przyczynie swojej nieobecności i przewidywanym okresie jej trwania, nie później jednak niż w drugim dniu nieobecności w pracy. Jeżeli przepisy prawa pracy obowiązujące u danego pracodawcy nie określają sposobu zawiadomienia pracodawcy o przyczynie nieobecności pracownika w pracy, zawiadomienia tego pracownik dokonuje osobiście lub przez inną osobę telefonicznie lub za pośrednictwem innego środka łączności albo drogą pocztową, przy czym za datę zawiadomienia uważa się wtedy datę stempla pocztowego. Warto zastanowić się nad określeniem "niezwłocznie, jednak nie później niż w drugim dniu nieobecności". Oznacza to po pierwsze, że chory nie musi działać natychmiast. Powinien mieć czas na rozeznanie się w sytuacji i podjęcie wstępnego leczenia - z pewnością nie można od niego wymagać, by zawiadomienie firmy było pierwszą rzeczą, którą uczyni po stwierdzeniu stanu choroby. Pracodawca może jednak uczynić ze zbyt późnej informacji zarzut, jeżeli zwłoka pracownika nie była uzasadniona.

PRZYKŁAD

Pracownik spółki jawnej "Modus" nie przyszedł do pracy 12 lipca 2010 r., ponieważ źle się poczuł. Po wizycie u lekarza okazało się, że jest to lekki nieżyt żołądka, jednak dla pewności lekarz wypisał pracownikowi zwolnienie do 15 lipca. Pracownik stawił się w pracy 19 lipca i dostarczył zwolnienie, a podczas zwolnienia był widziany na zakupach. W takiej sytuacji jest możliwe rozwiązanie stosunku pracy - w zależności od stopnia naruszenia obowiązków nawet w trybie art. 52 § 1 pkt 1 k.p.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00