Artykuł
Kiedy pracownik płaci pracodawcy odszkodowanie
W niepewnych czasach pracodawca musi pomyśleć o należytym zabezpieczeniu mienia firmy. Dotyczy to w przeważającej mierze firm produkcyjnych, ale i dla usługodawców niezwykle istotne jest, aby prawidłowo związać pracowników umowami o odpowiedzialności. Jest to bardzo ważne również z tego powodu, że w wielu firmach służbowy telefon komórkowy czy laptop stanowią nieodzowne narzędzia pracy, za które pracownik ponosi określoną odpowiedzialność. Problem odpowiedzialności ma zresztą szerszy kontekst. Każdy pracownik przecież na co dzień ma do czynienia z mieniem pracodawcy i na wypadek wyrządzenia szkody jest obowiązany do jej naprawienia. Niestety przepisy nie są w tej sytuacji sprzymierzeńcami pracodawców. Są one skomplikowane, a do tego pełnią funkcję wybitnie ochronną, chroniąc pracownika jako słabszą stronę stosunku pracy. Te rozwiązania jednak, które są słuszne w czasach prosperity, niekoniecznie sprawdzają się w czasach kryzysu. Stąd silnie ochronne przepisy mogą zniechęcać pracodawców do tworzenia nowych miejsc pracy. Jako przykład można wskazać limitowanie szkody wyrządzonej z winy nieumyślnej do wysokości trzymiesięcznego odszkodowania. Jeśli pracownik pracuje na maszynie wartej kilkaset tysięcy złotych, to jego odpowiedzialność za szkodę może okazać się iluzoryczna.
Stan prawny na 30 czerwca 2009 r.
KRZYSZTOF GRODZICKI
WYŚLIJ PYTANIE
pgp@infor.pl
"Poradnik" stanowi kompendium wiedzy o szkodzie pracowniczej i jest skierowany głównie do pracodawców z sektora MSP. Omawiamy w nim wszelkie możliwe wypadki odpowiedzialności pracowniczej - począwszy od zasad ogólnych, winy umyślnej, lekkomyślności i niedbalstwa, poprzez odpowiedzialność za mienie powierzone, wspólną odpowiedzialność materialną czy wreszcie odpowiedzialność in solidum. Kończymy na wskazaniu najskuteczniejszych sposobów zabezpieczenia potencjalnej szkody, którą może wyrządzić pracownik.
Odpowiedzialność na zasadach ogólnych
Pracownik nie odpowiada za szkodę wyrządzoną pracodawcy jak osoby trzecie. Jest to odpowiedzialność szczególna, bo ograniczona do trzymiesięcznego wynagrodzenia z chwili wyrządzenia szkody, a ponadto obejmuje tylko rzeczywistą stratę pracodawcy. Jest tak jednak tylko przy szkodzie wyrządzonej z winy nieumyślnej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right