Jak wybudować siedzibę firmy
Pytanie: budować czy wynajmować obiekt, który będzie nową siedzibą firmy, pojawia się na co dzień dość często, zarówno przy zakładaniu nowego przedsiębiorstwa jak i np. przy okazji planowanych zmian organizacyjnych rzutujących na rozmiar lokalu. Przyszły inwestor zazwyczaj bierze pod uwagę takie aspekty jak lokalizacja, ekspozycyjność czy cena, analizuje swoje potrzeby i możliwości finansowe. Kryterium wyboru położenia nieruchomości jest także uzależnione od tego jakie budynki są przedsiębiorcy potrzebne - tylko biurowce czy może jeszcze magazyny, co wynika bezpośrednio z profilu prowadzonej działalności. Z pewnością budowa biura w dobrej lokalizacji to ciągle bardzo dobra inwestycja, o wysokim stopniu rentowności. Eksperci przewidują, że w ciągu najbliższych kilku lat stawki czynszu w sektorze nieruchomości komercyjnych będą stale rosnąć. Kiedy już rachunek kosztów przeważa za wybudowaniem siedziby, ważne jest, jakie kroki należy podjąć, aby móc rozpocząć realizację inwestycji.
Stan prawny na 6 listopada 2007 r.
Aleksandra Grabowska
Tytułem wstępu
Zanim przejdziemy do omówienia całego procesu związanego z budową, powiedzmy jeszcze, co oznacza pojęcie siedziby. Otóż zgodnie z art. 41 k.c., jeżeli ustawa lub oparty na niej statut nie stanowią inaczej, siedzibą osoby prawnej jest miejscowość, w której ma siedzibę jej organ zarządzający. Dla obrotu gospodarczego znaczenie ma adres siedziby organu zarządzającego, a w potocznym rozumieniu siedziba to miejsce, gdzie nie tylko urzęduje zarząd, ale na co dzień pracują pracownicy, a czasem tylko małe biuro.
Co do zasady, roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie pozwolenia na budowę. Natomiast jedną z przesłanek do jego uzyskania jest oświadczenie o posiadanym przez inwestora prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Z tego względu w pierwszej kolejności w opracowaniu pokazujemy, jak nabyć działkę pod budowę siedziby. Po drugie, omawiamy, co jest niezbędne do samej budowy lokalu przeznaczonego na działalność gospodarczą. Oczywiście specyfika profilu danej firmy, jej rozmiar i położenie będą każdorazowo inaczej kształtowały proces budowy. Niezależnie od tego, czy przedsiębiorca decyduje się na samodzielnie przechodzenie procedury budowlanej, czy od początku korzysta z usług dewelopera, powinien wiedzieć jakie czynności są w tym zakresie niezbędne. Zauważmy też, że przedsiębiorcy zawierający umowy z deweloperem są znacznie mniej chronieni niż konsumenci (prowadzący działalność gospodarczą to z założenia profesjonalista, który potrafi chronić swoje interesy). Dlatego zanim przedsiębiorca podpisze umowę z deweloperem o budowę lokalu lub budynku, powinien poznać konsekwencje zapisów umownych, by zmniejszyć ryzyko strat.