Data publikacji: 12.12.2006
Usługi szkoleniowe i doradztwo personalne
Żyjemy w czasach, gdy podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracowników stało się nieodzownym elementem stosunku łączącego pracobiorcę z pracodawcą. To już nawet nie przymus wynikający z konkurencji na rynku pracy, to wręcz oczywistość dla większości pracowników oraz właścicieli firm. W ostatnich latach Polacy masowo zaczęli korzystać ze szkoleń, zdając sobie sprawę z tego, że samo wykształcenie wyższe bądź średnie bez dodatkowych kwalifikacji nie jest gwarantem znalezienia satysfakcjonującej pracy. Jako coś oczywistego szkolenia traktują także pracodawcy, którzy wiedzą, że bez wszechstronnie wykształconego personelu w dłuższej perspektywie mają małe szanse na osiągnięcie sukcesu.
Stan prawny na 5 grudnia 2006 r.
Wojciech Jęsiak
pgp@infor.pl
WYŚLIJ PYTANIE
„Poradnik”, który oddaję do Państwa rąk, ma za zadanie ukazać możliwości prawne gwarantowane przez kodeks pracy oraz inne akty prawne w aspekcie szkoleń. Moim celem było wyartykułowanie praw, ale także obowiązków - zarówno pracodawcy, jak i pracownika w związku z korzystaniem przez pracobiorców z możliwości podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Omówione zostaną zagadnienia podatkowe nierozerwalnie związane z tą kwestią. Przedstawię również aspekt szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, ponieważ w wielu dziedzinach życia gospodarczego odgrywają one już istotną rolę, a ich znaczenie zwiększy się jeszcze w przyszłości. Zasygnalizowany zostanie także temat szkoleń dla osób niepełnosprawnych oraz szkoleń dla pracowników młodocianych. Obecnie istnieje możliwość pokrywania przez państwo bądź instytucje unijne części kosztów szkoleń, dlatego również to zagadnienie zostanie w ogólnym zarysie omówione.
Obowiązki oraz uprawnienia pracownika i pracodawcy związane ze szkoleniami
Odpowiednie wyszkolenie pracownika leży w interesie zarówno pracodawcy, jak i pracownika. Nie oznacza to jednak, że pracodawca ma obowiązek przeprowadzania określonych kursów i szkoleń bądź że pracownik może domagać się od pracodawcy zorganizowania różnych form doskonalenia zawodowego.