Planowanie urlopów na 2025 r. w jednostkach budżetowych
Koniec jednego roku kalendarzowego i początek drugiego to moment, w którym pracodawcy muszą, z jednej strony, podjąć czynności zmierzające do zakończenia spraw związanych z mijającym okresem, a z drugiej – zaplanować działania na rozpoczynający się, kolejny rok. Jednym z elementów tych działań jest zaplanowanie urlopów wypoczynkowych. Choć sporządzanie planu urlopów od 2003 r. nie jest już obowiązkowe, to wielu pracodawców ze sfery budżetowej nadal je przygotowuje.
Planowanie urlopów
Zgodnie z postanowieniami ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (dalej: k.p.), urlopy powinny być udzielane zgodnie z planem urlopów, który ustala pracodawca, biorąc pod uwagę wnioski pracowników i konieczność zapewnienia normalnego toku pracy (art. 163 k.p.). Powinny, czyli nie muszą. Ustawodawca wskazuje to wprost w dalszej części art. 163 k.p., z której wynika, że pracodawca nie ustala planu urlopów, jeżeli zakładowa organizacja związkowa wyraziła na to zgodę. Dotyczy to także pracodawcy, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa. W takich przypadkach pracodawca ustala termin urlopu po porozumieniu z pracownikiem. Oznacza to, że pracodawca, u którego nie działa organizacja związkowa, może samodzielnie i według własnego uznania podjąć decyzję o tym, czy będzie tworzył taki plan, czy też woli ustalać terminy urlopów na bieżąco, po porozumieniu z pracownikami.