comment
Artykuł
Data publikacji: 2006-08-01
Wszystko o delegacjach
Nie zawsze trzeba pracować w macierzystym zakładzie pracy. Pracodawca może również wysłać pracownika, w ramach jego obowiązków służbowych, do innej miejscowości czy nawet do innego kraju. Będzie to delegacja w kodeksie pracy określana jako podróż służbowa. Pracownikowi, który świadczy pracę poza siedzibą pracodawcy, przysługuje z tego tytułu dieta oraz zwrot poniesionych wydatków.
Stan prawny na 18 lipca 2006 r.
Małgorzata Chmielewska
Marta Marciniak
pgp@infor.pl
WYŚLIJ PYTANIE
W „Poradniku” omawiamy zasady, jakimi powinien kierować się przedsiębiorca, wysyłając pracownika w delegację, pokazujemy, które z poniesionych kosztów należy rozliczyć w ramach delegacji, a które wydatki obciążą pracownika. Pomagamy prawidłowo rozliczyć delegację w kraju i za granicą, powołując się między innymi na orzecznictwo sądów wydane w tym zakresie. Szczegółowo piszemy również o zasadach obliczania czasu pracy kierowców zatrudnionych na umowę o pracę. W artykule znajdziecie Państwo wiele praktycznych przykładów oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Wiele osób z pewnością chętnie sięgnie do aktualnych stawek i wskaźników oraz formularzy, których wypełnienie jest konieczne przy odbywaniu podróży służbowej.
Podróż służbowa a umowa o pracę
Każda umowa o pracę powinna wskazywać miejsce wykonywania pracy. Jeżeli bowiem pracownik zostanie wysłany przez pracodawcę w inne niż wskazane w umowie miejsce, będzie to podróż służbowa.
Zgodnie z art. 775 § 1 k.p., podróżą służbową jest wykonywanie na polecenie pracodawcy różnego rodzaju zadań służbowych poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem zamieszkania.
Pracodawca i pracownik mają dużą swobodę przy określaniu w umowie miejsca wykonywania pracy. Przy wskazywaniu miejsca wykonywania pracy należy uwzględnić specyfikę danej pracy. Istotne jest, ile czasu pracownik spędza w jednym miejscu w trakcie pracy oraz czy pracodawca przewidział dla zatrudnionej osoby wydzielone stanowisko pracy. Przez pojęcie miejsce wykonywania pracy należy rozumieć miejsce, w którym pracownik rzeczywiście świadczy pracę. Nieprawidłowe jest podanie jako miejsca wykonywania pracy siedziby pracodawcy, jeżeli pracownik świadczy pracę w innym miejscu niż siedziba, np. w zakładzie pracodawcy położonym w innej miejscowości. Nie jest również możliwe wskazanie w umowie o pracę, że praca będzie wykonywana na terenie całego kraju. Może to bowiem zostać uznane za próbę obejścia przepisów dotyczących podróży służbowych. Powstaje więc pytanie, na ile dokładnie trzeba oznaczyć w umowie siedzibę pracodawcy i miejsce wykonywania pracy. Pamiętać przy tym warto, że jeśli strony umowy ustalą jako stałe miejsce pracy pewien obszar terytorialny (geograficznie lub wskazując sferę objętą działalnością pracodawcy), to przemieszczanie się pracownika w granicach tego obszaru nie będzie podróżą służbową. Czy zatem w umowach o pracę jako miejsce wykonywania pracy trzeba wpisać na przykład „DOM Sp. z o.o., ul. Piękna 13, Warszawa”, czy wystarczy tylko „Warszawa”, a może „województwo mazowieckie”? Dla wielu pracodawców korzystniejsze byłoby jak najszersze określenie tego pojęcia, bo jeśli przybędzie obszarów działalności przedsiębiorstwa, to nie trzeba będzie zmieniać wszystkim pracownikom umów o pracę z powodu jednego niezbyt dokładnego w niej zapisu. Precyzja jednak będzie konieczna, gdy pracownik jest przyjmowany do pracy w przedsiębiorstwie wielozakładowym, bo trzeba konkretnie oznaczyć ten zakład, w którym podejmie on zatrudnienie. Ma to też istotne znaczenie przy określeniu jego obowiązków.
Pozostało 97% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right