Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2005-05-31

Umowy w podróży

Warunki reklamacji usług turystycznych
PYTANIE:
Ostatnie święta wielkanocne postanowiliśmy spędzić w Hiszpanii. Ponieważ do końca nie wiedzieliśmy, czy uda nam się otrzymać urlop od pracodawcy, zdecydowaliśmy się na wycieczkę z tzw. last minute. Niestety, naszym zdaniem, zostaliśmy oszukani. Jak się okazało na miejscu, nie dość, że zawieziono nas do innej miejscowości, to na dodatek do hotelu trzy- a nie czterogwiazdkowego. Po powrocie poszliśmy do biura, z którym wyjechaliśmy na wycieczkę, z reklamacją, ale zostaliśmy poinformowani, że ponieważ była to oferta promocyjna last minute, umowa, którą podpisaliśmy, wyłączała odpowiedzialność biura i ewentualną reklamację. Czujemy się oszukani. Czy biuro miało prawo do takich twierdzeń? Jak w przyszłości składać skutecznie reklamację? - Ewa i Piotr z Gdańska
ODPOWIEDŹ:
Klient ma prawo złożyć reklamację również w przypadku zakupu wycieczki w ofercie last minute, a biuro podróży nie może wyłączyć się od odpowiedzialności.
WYJAŚNIENIE:
Niestety, padliście Państwo ofiarą częstej praktyki stosowanej przez nieuczciwe biura podróży. Oferty last minute oraz wszelkiego rodzaju promocje czy okazje bardzo często zawierają tzw. niedozwolone klauzule umowne. Nieświadomi swoich praw klienci podpisują tego typu umowy, a w razie odstępstwa od proponowanych pierwotnie przez biuro warunków rezygnują z dochodzenia swoich praw, wprowadzeni w błąd zapisami umownymi. Sprzyja temu z pewnością charakter ofert last minute, które ze swojej istoty ograniczają czasowo możliwość wnikliwego przedyskutowania z przedstawicielem biura wszystkich zapisów umowy. Jednak - jeżeli w trakcie wycieczki okaże się, że zastane warunki nie stanowią wypełnienia zobowiązania organizatora imprezy wynikającego z oferty i podpisanej umowy - niezadowolony klient ma prawo złożyć reklamację. Należy przy tym zauważyć, że taka możliwość istnieje w każdym przypadku, nie ma przy tym znaczenia fakt, że korzystaliśmy z tańszej oferty, np. w ramach programu last minute. Wyłączenie prawa klienta do reklamacji danej imprezy stanowi ograniczenie organizatora swojej odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania. Taki zapis zawarty w umowie stanowi wspomnianą niedozwoloną klauzulę umowną. Tego rodzaju klauzula, jako mniej korzystna niż postanowienia ustawy o usługach turystycznych, jest zaś z mocy prawa nieważna. W konsekwencji, w miejsce tego rodzaju postanowień należy stosować odpowiednie przepisy ustawy. Dlatego, pomimo zawarcia w umowie zapisu o wyłączeniu możliwości złożenia reklamacji w przypadku oferty last minute, służy Państwu taka sama droga, jak przy innego rodzaju wyjazdach, za „zwykłą” odpłatnością.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00