Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2002-06-11

Jak postępować, gdy kontrahent nie wykonuje umowy?

Istota kary umownej
Kara umowna jest, podobnie jak odsetki, świadczeniem ubocznym, do którego może być zobowiązana strona umowy w razie niewykonania lub nienależytego wykonania przez nią zobowiązania niepieniężnego (art. 483 § 1 k.c.). Świadczenie to jest jednak należne wierzycielowi wyłącznie w przypadku, gdy zostało wyraźnie zastrzeżone w umowie. Karą umowną może być zabezpieczone wykonanie zobowiązania przez jedną ze stron lub przez obie strony. Zastrzeżenie kary umownej na wypadek niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania pieniężnego byłoby nieważne.
Kara umowna polega na obowiązku zapłaty przez jedną stronę umowy drugiej stronie określonej w umowie kwoty pieniężnej.
W praktyce najczęściej spotyka się karę umowną określoną w stawce kwotowej lub procentowej za każdą kolejną jednostkę czasu, przez którą strona pozostaje w zwłoce ze spełnieniem swego świadczenia (np. 100 zł lub 5% wartości świadczenia drugiej strony za każdy dzień lub miesiąc zwłoki danej strony w należytym wykonaniu umowy). Niekiedy kara umowna jest zastrzeżona w określonej, wysokiej kwocie za nieterminowe wykonanie przez stronę umowy, niezależnie od czasu trwania opóźnienia. Możliwe jest również przewidzenie kar umownych za konkretne uchybienia w wykonaniu umowy, np. za każdy przypadek świadczenia rzeczy lub usług nienależytej jakości. W jednej umowie można przewidzieć kilka rodzajów kar umownych za różne przypadki jej niewykonania lub nienależytego wykonania.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00