Data publikacji: 29.06.2018
Prawo pracy i ubezpieczenia społeczne ’2002 - praktyczne kompendium zmian
Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. nr 76, poz. 809) doprecyzowała prawa i obowiązki inspektorów pracy oraz kontrolowanych pracodawców, a także uporządkowała zasady postępowania w trakcie kontroli. Jednocześnie przepisy ustawy z dnia 6 marca 1981 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (t.j. Dz.U. z 2001 r. nr 124, poz. 1362 i Dz.U. nr 128, poz. 1405) zostały dostosowane do postanowień Konstytucji RP i prawa Unii Europejskiej.
Przepisy o trybie czynności kontrolnych inspektorów pracy, uregulowane dotychczas w różnych aktach prawnych rangi nieustawowej (instrukcjach wewnętrznych, uchwałach Prezydium Sejmu i zarządzeniach Głównego Inspektora Pracy), przeniesiono do znowelizowanej ustawy. Organy PIP uzyskały w ten sposób ustawową podstawę do przeprowadzania kontroli w zakładach pracy. Nieprecyzyjne określenie tych kwestii i fakt, że kontrole przeprowadzane były przede wszystkim na podstawie przepisów wewnętrznych, były niezgodne z ogólnymi przyjętymi zasadami dotyczącymi kontroli państwowej.