Pułapki przyznawania premii frekwencyjnej
Obecność mile widziana
Pracodawcy stosują różne sposoby, aby zmotywować pracowników do jak najbardziej wydajnej pracy. Najpopularniejsze z nich to premie uzależnione np. od wyników finansowych spółki czy indywidualnych wyników danego pracownika. Ostatnio pracodawcy coraz częściej wynagradzają samą obecność pracowników w pracy, stosując tzw. premie frekwencyjne.
Celem przyznawania premii frekwencyjnej jest zmotywowanie pracowników do unikania nieplanowanych nieobecności w pracy.
Stosując premię frekwencyjną, pracodawca ma zwykle na celu zmniejszenie skali nieobecności pracowników w firmie przede wszystkim z powodu choroby lub zwolnień lekarskich, którym pogorszenie stanu zdrowia niekoniecznie towarzyszy. Zdarza się, że premia frekwencyjna naliczana jest proporcjonalnie do okresu obecności, choć w praktyce pracodawcy coraz częściej kładą akcent na wyeliminowanie nieobecności w ogóle lub wyeliminowanie nieobecności krótkich. Stosują wówczas zasadę, że jeden lub kilka dni nieobecności w danym okresie premiowania (miesiącu czy kwartale) powoduje utratę premii frekwencyjnej za cały okres.