Artykuł
Zasady przejmowania usług razem z pracownikami
(Nie)korzystna zmiana
Przejmując zadania od innych firm, polscy usługobiorcy coraz częściej muszą przejmować także ich pracowników. W ubiegłym roku Sąd Najwyższy wydał dwa precedensowe orzeczenia, z których wynika, że do przejęcia zakładu pracy dochodzi także w sytuacji, gdy między przekazującym a przejmującym usługi nie dochodzi do żadnej czynności prawnej i gdy ma miejsce przejęcie wyłącznie zadań, bez majątku materialnego przedsiębiorstwa.
Katarzyna Bartman
Autorka jest dziennikarzem specjalizującym się w tematyce prawa pracy i gospodarczej.
Kontakt:
k.bartman@municipium.net.pl
Według kancelarii prawnych sprawy dotyczące tzw. nietypowych przejęć zakładów pracy, w których zleceniobiorcy (najczęściej firmy cateringowe, księgowe, informatyczne, porządkowe i dystrybucyjne) zmuszeni są przejmować wraz z usługami również pracowników obcych firm, można liczyć już w tysiącach przypadków rocznie. Wszystko to za sprawą szerokiej interpretacji art. 23 Kodeksu pracy, której w ubiegłym roku dokonał Sąd Najwyższy (SN). Przepis ten jest transkrypcją do polskiego prawa art. 1 Dyrektywy nr 77/187/EEC z 14 lutego 1977 r. W klasycznym rozumieniu stanowił on, że do przeniesienia przedsiębiorstwa lub jego części dochodziło wówczas, gdy wraz z przejęciem usług następowało także przejęcie majątku przez przejmującego usługi. SN znacznie tę definicję jednak rozszerzył.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right