Artykuł
Zagraniczna podróż służbowa
Zagraniczna podróż służbowa
Na początku czerwca weszło w życie rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 8 maja 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikowi z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz.U. Nr 50, poz. 525). Zastąpiło ono rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 3 lipca 1998 r. w sprawie zasad ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz.U. Nr 89, poz. 568 ze zm.).
RÓŻNICE POMIĘDZY OBECNYM A POPRZEDNIM STANEM PRAWNYM
Między jednym a drugim aktem prawnym występują bardzo niewielkie różnice, polegające przede wszystkim na zmianie kolejności przepisów oraz kwot przysługujących pracownikowi za czas podróży. Ponadto nowe rozporządzenie jest uboższe od starego o dwa przepisy. Zabrakło w nim bowiem:
l
definicji podróży służbowej poza granicami kraju brak tej definicji nie wywołuje jednak żadnych konsekwencji z tego powodu, iż ogólna definicja podróży służbowej znajduje się w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 czerwca 1998 r. w sprawie zasad ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz.U. Nr 69, poz. 454 ze zm.). Zgodnie z § 1 ust. 2 tego rozporządzenia podróżą służbową jest wykonywanie zadania określonego przez pracodawcę poza miejscowością, w której znajduje się stałe miejsce pracy pracownika, w terminie i miejscu określonych w poleceniu wyjazdu służbowego. Poza tym ustawodawca pozostawił w rozporządzeniu zapis, iż w przypadku delegacji zagranicznych termin i państwo określa pracodawca,