Artykuł
Wspólna działalność socjalna. Jakie korzyści mogą odnieść pracodawcy?
Musimy prowadzić zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, bo jesteśmy jednostką budżetową. Zastanawiamy się nad wspólną działalnością socjalną z inną jednostką. Co możemy dzięki temu zyskać? Jakie warunki trzeba spełnić? Co należy ustalić w umowie?
Pracodawcy mogą prowadzić wspólną działalność socjalną pod warunkiem zawarcia stosownej umowy (art. 9 ust. 1 ustawy o ZFŚS). Ponadto zakres wspólnej działalności musi mieścić się w ramach określonego ustawowo przeznaczenia środków funduszu. Są to jedyne ograniczenia narzucone przez przepisy. Tak więc w przypadku pracodawców prowadzących wspólną działalność socjalną obowiązują takie zasady, jak przy samodzielnym tworzeniu funduszu – zgromadzone środki można przeznaczyć wyłącznie na działalność socjalną.
Wspólna działalność może dotyczyć wszystkich lub tylko wybranych aspektów działalności socjalnej – to powinna określić umowa. Korzyści, jakie pracodawcy mogą mieć z tego tytułu, to obniżenie kosztów administrowania funduszem socjalnym (m.in. koszty obsługi bankowej rachunku funduszu, płace pracowników zajmujących się obsługą administracyjną i finansowo-księgową funduszu), utrzymanie obiektów socjalnych. Dzięki wspólnej działalności pracownicy małych jednostek mogą mieć dostęp do usług socjalnych, których nie świadczy ich pracodawca (np. żłobka czy klubu dziecięcego dla dzieci pracowników).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right