W samorządach niektórzy pracownicy dostaną podwyżki i wyrównanie za lipiec
Od 1 sierpnia br. zaczęła obowiązywać nowelizacja rozporządzenia płacowego dla samorządowców. Podwyższyła ona minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego, a przy tym zmodyfikowała kategoryzację niektórych stanowisk w urzędach i jednostkach organizacyjnych. Co istotne, i co jednocześnie budzi olbrzymie kontrowersje: zmiany obowiązują z mocą wsteczną, tj. od 1 lipca br. Końcówka wakacji może być zatem bardzo pracowita. Trzeba nie tylko dostosować najniższe płace do poziomu płacy minimalnej, lecz także pracownikom, którzy osiągali w lipcu niższe wynagrodzenie niż wskazane w znowelizowanej tabeli załączonej do rozporządzenia, podnieść płace w drodze aneksu. W licznych jednostkach trzeba również zmienić regulaminy wynagradzania. Nowe przepisy rodzą wiele pytań. Odpowiadamy na niektóre z nich.
Mowa wyżej o rozporządzeniu Rady Ministrów z 12 lipca 2024 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. poz. 1071). Nowelizacja przewiduje podwyższenie minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Wzrost wynagrodzenia minimalnego jest znaczący. U pracowników zaszeregowanych w niższych kategoriach przekracza 20 proc. Jak wyjaśniał ustawodawca w uzasadnieniu do projektu zmian, intencją było urealnienie płac zasadniczych w samorządach i zbliżenie ich do kwoty minimalnego wynagrodzenia, które od 1 lipca 2024 r. wynosi 4300 zł brutto, a proponowana na kolejny rok stawka to już 4626 zł. Warto zauważyć, że stawki w kategoriach I‒VI po podwyżce nadal będą niższe od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jednak w uzasadnieniu wyjaśniono, że przepisy pozwalają przyznać wynagrodzenie zasadnicze w kwotach niższych niż minimalne wynagrodzenie i uzupełnić je dodatkami takimi jak premie czy dodatki specjalne (przy czym od kilku lat nie można dopełniać kwoty wynagrodzenia dodatkiem za wieloletnią pracę).