Potrzeby zakładu pracy czasem ważniejsze niż prawo do odpoczynku
Pracodawca w każdej chwili może przerwać wypoczynek zatrudnionej u niego osoby, jeśli wymagają tego okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu. Przepisy nie precyzują jednak, jak to zrobić, zwłaszcza gdy pracownik nie odbiera telefonu służbowego
Wakacje to dla pracowników okres odpoczynku, ale dla pracodawców – logistyczne wyzwanie. Muszą zapewnić ciągłość działania poszczególnych komórek mimo nieobecności wielu pracowników. Czasami w trakcie takich nieobecności mogą pojawić się nieprzewidziane okoliczności, które powodują, że obecność pracownika staje się konieczna. Pracodawcy zadają sobie wówczas pytanie, z jakich narzędzi mogą skorzystać i czy prawo pracownika do odpoczynku stoi ponad uzasadnionymi potrzebami firmy.
Tylko nieprzewidziane okoliczności
Kodeks pracy (dalej: k.p.) przyznaje pracownikom prawo do corocznego, co do zasady co najmniej 14-dniowego urlopu wypoczynkowego. Nie gwarantuje go jednak w sposób bezwzględny. W art. 167 k.p. przewiduje, że pracodawca może odwołać pracownika z urlopu, o ile jego obecności w pracy wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu.