Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2024-06-20

Poradnia ubezpieczeniowa

  • Co powinien zrobić pracodawca płatnik zasiłków, gdy zaświadczenie lekarskie na okres wsteczny ma status „do wyjaśnienia”
  • Na jakich zasadach jest wystawiane zaświadczenie lekarskie za okres pobytu w szpitalu
  • Jak pracodawca będący małym płatnikiem zasiłków może sprawdzić, czy jego pracownicy są faktycznie niezdolni do pracy

Pracodawca jest płatnikiem zasiłków. Na jego profilu w PUE pojawiło się zaświadczenie lekarskie o niezdolności do pracy jednego z pracowników wystawione z datą wsteczną z adnotacją „do wyjaśnienia”. Co pracodawca powinien w tej sytuacji zrobić? Czy to oznacza, że zaświadczenie jest nieprawidłowe?

Sam fakt wystawienia zaświadczenia lekarskiego na okres wsteczny (przed terminem badania) nie oznacza, że to zaświadczenie jest nieprawidłowe. Pozwala na to bowiem par. 7 rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej w sprawie trybu i sposobu orzekania o czasowej niezdolności do pracy, wystawiania zaświadczenia lekarskiego oraz trybu i sposobu sprostowania błędu w zaświadczeniu lekarskim. Zgodnie z nim zaświadczenie lekarskie wystawia się na okres od dnia, w którym przeprowadzono badanie, lub od dnia bezpośrednio następującego po dniu badania (ust. 1). Jak przewiduje zaś ust. 2 tego rozporządzenia, zaświadczenie lekarskie może zostać wystawione na okres rozpoczynający się po dniu badania, nie później jednak niż czwartego dnia po dniu badania, jeżeli:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00