Zakaz noszenia symboli religijnych w urzędzie administracji publicznej jest możliwy
„W celu ustanowienia całkowicie neutralnego środowiska administracyjnego, administracja publiczna może zakazać noszenia w miejscu pracy wszelkich widocznych symboli ujawniających przekonania światopoglądowe lub religijne. Taka regulacja nie jest dyskryminująca, jeżeli jest stosowana w sposób ogólny i bez rozróżnienia względem wszystkich pracowników tej administracji i ogranicza się do tego, co ściśle konieczne” – uznał Trybunał Sprawiedliwości UE (TSUE) w wyroku z 28 listopada 2023 r. (sprawa C-148/22). W związku z powyższym orzeczeniem pojawia się pytanie, czy polskie organy administracji mogą legalnie wprowadzać analogiczny zakaz w stosunku do zatrudnianych pracowników? I czy nie narusza to zarówno zakazu dyskryminacji ze względu na wyznawaną religię, czy światopogląd?
Wyrok w sprawie belgijskiego urzędu
TSUE odpowiadał na pytanie prejudycjalne sądu belgijskiego w zakresie wykładni art. 2 ust. 2 lit. a i b dyrektywy Rady 2000/78/WE z 27 listopada 2000 r. ustanawiającej ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy (dalej: dyrektywa). Zadane przez sąd belgijski pytania dotyczyły tego, czy zakaz noszenia przez pracowników administracji publicznej symboli religijnych może zostać uznany za dyskryminację w świetle przepisów dyrektywy, a tym samym czy jest on niezgodny ze wspólnotowymi przepisami.