Jakie mogą być konsekwencje błędów płatnika przy obliczaniu i wypłacie zasiłków
Jako zakład pracy jesteśmy płatnikiem zasiłków. Jak się okazało, nasz dział kadr błędnie obliczył zasiłki dla kilku osób w ostatnim miesiącu. W efekcie niektórzy pracownicy otrzymali zasiłek zawyżony, a jedna osoba – zaniżony. Jakie to będzie miało skutki dla nas? Wypłaciliśmy już wyrównanie niedopłaconego zasiłku.
Analizując odpowiedzialność płatnika składek za wypłatę zasiłków, trzeba przede wszystkim odwołać się do art. 61 ust. 1 pkt 1 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (dalej: ustawa zasiłkowa). Ustanawia on generalną zasadę, że prawo do zasiłków określonych w ustawie i ich wysokość ustalają oraz zasiłki te wypłacają płatnicy składek na ubezpieczenie chorobowe, którzy zgłaszają do ubezpieczenia chorobowego powyżej 20 ubezpieczonych, z wyjątkiem osób, które podlegały u nich ubezpieczeniom, ale jest im należny zasiłek. W tych przypadkach, w których zobowiązany do wypłaty nie jest płatnik, zadania te wykonuje ZUS. Rolą płatnika wówczas jest przekazanie jedynie zaświadczenia zawierającego zestawienie składników wynagrodzenia lub przychodu zgodnie z ustalonym wzorem (dla pracowników to druk ZUS Z-3), na podstawie którego zakład oblicza zasiłek. Ewentualne błędy zakładu, o ile samo zestawienie wynagrodzenia lub przychodu było sporządzone poprawnie, nie obciążają już płatnika.