Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2023-06-14

aktualności

Gminy muszą się przygotować na szturm sołtysów. Z początkiem lipca

Zanim bowiem KRUS wypłaci im 300 zł, urząd będzie musiał w terminie siedmiu dni wydać zaświadczenie potwierdzające piastowanie tej funkcji. Brakuje jednak przepisów przejściowych i mnożą się pytania o treść zaświadczenia, terminy rozpatrywania wniosków czy tryb odwoławczy

1 lipca br. wchodzi w życie ustawa z 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (Dz.U. poz. 1073). Przewiduje ona przyznawanie specjalnego świadczenia pieniężnego w wysokości 300 zł z tytułu pełnienia tej funkcji [ramka] i reguluje wiele aspektów związanych z tym świadczeniem, w tym warunki i tryb przyznawania oraz zasady wypłacania i finansowania.

Co prawda zgodnie z art. 5 ust. 1‒2 ustawy wniosek o przyznanie świadczenia składa się w oddziale regionalnym albo w placówce terenowej KRUS, a samo świadczenie przyznaje w drodze decyzji i wypłaca je prezes tej instytucji, ale wcześniej trzeba zdobyć zaświadczenie potwierdzające pełnienie funkcji sołtysa oraz okres, w jakim to miało miejsce. I tu właśnie określoną rolę odgrywa gmina. A ponieważ zgodnie z art. 5 ust. 4 świadczenie przysługuje od miesiąca, w którym został złożony wniosek o jego przyznanie, to wszystko wskazuje na to, że już na początku lipca wiele urzędów (zwłaszcza tych większych, w których jest wiele sołectw) będzie miało dużo pracy. Można się bowiem spodziewać, że sołtysi uprawnieni do 300 zł będą chcieli złożyć wnioski o potwierdzenie piastowania tej funkcji jak najwcześniej, by jak najszybciej nabyć prawo do świadczenia. I niewątpliwie też niejednokrotnie będą wywierać presję na gminy, aby te wydały zaświadczenia jak najszybciej. Nie byłoby w tym nic szczególnego, gdyby z konstrukcji przedmiotowej ustawy wynikały specjalne mechanizmy, procedury lub terminy, które powinien stosować wójt. A tych brak. Tak samo jak brak odesłania do kodeksu postępowania administracyjnego (dalej. k.p.a.), co niewątpliwie rozwiązywałoby sprawę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00