Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2023-06-13

Równowaga na papierze

Pracodawcy powinni mieć możliwość prawidłowego przygotowania się do zmian obowiązującego prawa, a także wdrożenia nowelizacji w sposób, który nie będzie w tak znacznym stopniu wpływał na prowadzenie działalności

Wżycie weszły niedawno nowelizacje przepisów mające istotne znaczenie dla pracodawców i pracowników. Działy prawne, HR i IT przeżywają intensywny czas, starając się nadążyć za tempem procedowanych zmian. Szczególnie dużo wymagało od przedsiębiorców dostosowanie się do dwóch bardzo dużych zmian w prawie pracy. Mowa o uregulowaniu pracy zdalnej oraz tzw. ustawie work-life balance, czyli ustawie implementującej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1152 z 20 czerwca 2019 r. w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej (Dz.Urz. UE L 186 z 11 lipca 2019 r., str. 105), a także dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1158 z 20 czerwca 2019 r. w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów oraz uchylającej dyrektywę Rady 2010/18/UE.

Na uwagę zasługuje fakt, że obie ze wskazanych zmian weszły w życie w tym samym miesiącu, a zmiany i ilość pracy, jaką za sobą pociągały dla przedsiębiorców, były ogromne. Ustawa wprowadzająca pracę zdalną do kodeksu pracy weszła w życie po dwóch miesiącach od ogłoszenia, natomiast ustawa work-life balance po 21 dniach. Tymczasem nowe przepisy prawa wprowadzone ustawą wymagały solidnego przygotowywania przez pracodawców. Ci przezorni starali się to robić już na etapie projektowania ustawy. Oczywiste jest, że wprowadzenie nowych zapisów w regulaminach, przemodelowanie całej dokumentacji zatrudnieniowej, systemów IT, przeszkolenie kadry menedżerskiej czy ustalenie nowych praktyk nie jest możliwe w ciągu 21 dni. To zaś znaczy tyle, że główne działy wsparcia w firmach pracowały jednocześnie nie tylko nad codzienną obsługą przedsiębiorstwa, lecz także nad wdrożeniem pracy zdalnej oraz wdrożeniem zmian wymaganych ustawą work-life balance. Pracodawcy powinni mieć możliwość prawidłowego przygotowania się do zmian obowiązującego prawa, a także wdrożenia nowelizacji w sposób, który nie będzie w tak znacznym stopniu wpływał na prowadzenie działalności.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00