Porada
Zmiany w kodeksie pracy
Pierwsze cztery miesiące bieżące roku kalendarzowego przyniosły wiele zmian w ustawie z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1510; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 641). Można o nich usłyszeć i przeczytać we wszystkich mediach. Wraz z pojawieniem się pierwszych projektów proponowanych zmian rozpoczęły się ich analizy. Następnie pracodawcy przygotowywali się do wejścia zmian w życie poprzez dostosowanie wewnętrznych dokumentów lub opracowanie spełniających wymogi, nowych regulacji prawnych. Tym bardziej że niektóre ze zmian wymagały nowych wewnętrznych uregulowań, które musiały być konsultowane z zakładowymi organizacjami związkowymi lub przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy. Tak jest chociażby z porozumieniem w sprawie wprowadzenia zasad wykonywania pracy zdalnie. Z kolei obecnie pracodawcy i pracownicy, tj. kadrowi, prawnicy, osoby zarządzające pracownikami, przystąpili do ich realizacji. W związku z tym na bieżąco rodzą się liczne pytania i problemy praktyczne, których rozwiązania nie zawsze wynikają wprost z przepisów prawa. Ponadto, jak zawsze w przypadku nowych regulacji prawnych, trzeba pamiętać o przepisach intertemporalnych, tj. przejściowych, rozstrzygających kwestię stosowania dotychczasowych i nowych rozwiązań prawnych w stosunkach prawnych powstałych pod rządami starych przepisów, a trwających obecnie, tj. w czasie obowiązywania nowych przepisów. Tak jest chociażby w przypadku pracowników, którzy dotychczas wykonywali pracę na warunkach telepracy – tu pojawiają się pytania, jakie przepisy powinny mieć do nich zastosowanie, skoro kodeks pracy nie przewiduje już telepracy, a więc czy z dnia na dzień, tj. z dniem wejścia w życie przepisów regulujących pracę zdalną w kodeksie pracy, zmienia się status telepracownika? Jakie obowiązki ma pracodawca wobec dotychczasowego telepracownika? Wątpliwości pojawiają się także w przypadku zmienionych obowiązków pracodawców wobec pracowników – pracodawcy zadają sobie pytanie, czy zmienione obowiązki muszą wypełnić tylko wobec nowo zatrudnianych pracowników, czy również wobec dotychczasowych pracowników. Dziś odpowiadamy na wybrane pytania pojawiające się na szkoleniach prowadzonych z tematyki dotyczącej zmian w kodeksie pracy, które weszły w życie w ostatnim czasie.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right