Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2023-03-31

11 wątpliwości dotyczących pracy zdalnej

Już od 7 kwietnia zacznie obowiązywać nowy rozdział kodeksu pracy, który reguluje pracę zdalną. Zostało więc już niewiele czasu, by się przygotować do stosowania tych przepisów, a wciąż pojawiają się kwestie problematyczne. Zebraliśmy te, które zostały już rozstrzygnięte

1. biurko i krzesło nie są narzędziami pracy

Jak wynika z art. 6724 par. 1 pkt 1 kodeksu pracy (dalej: k.p.), pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikowi wykonującemu pracę zdalną materiały i narzędzia pracy, w tym urządzenia techniczne, niezbędne do wykonywania pracy zdalnej. Powstało zatem pytanie, jaki charakter ma biurko i fotel dla pracownika zdalnego. Główny inspektor pracy w stanowisku z 6 marca 2023 r. wydanym dla DGP (znak GIP-GBI.0701.45.2023.3) stwierdził, że jeżeli praca jest wykonywana na stanowisku pracy z monitorem ekranowym, to biurko i fotel biurowy stanowią jego wyposażenie, a nie narzędzia pracy.

2. pracodawca nie musi zapewnić biurka i krzesła

Po ustaleniu, że biurko i krzesło nie jest narzędziem pracy, pracodawcy potrzebowali jednak jednoznacznej odpowiedzi, czy muszą je zapewniać pracownikowi zdalnemu, tak jak ma to miejsce w przypadku pracy stacjonarnej. Na to pytanie również odpowiedział GIP w stanowisku wydanym 6 marca 2023 r. dla DGP (znak GIP-GBI.0701.45.2023.3), w którym stwierdził, że pracodawcy nie muszą zapewniać ich pracownikom, chyba że się do tego zobowiążą np. w regulaminie pracy zdalnej albo w indywidualnym porozumieniu. Jeśli taki obowiązek z tych aktów nie wynika, to biurko i krzesło w miejscu pracy zdalnej pracownik musi zapewnić sobie sam. GIP zwrócił jednak uwagę, że w przypadku gdy pracownik wykonuje pracę hybrydowo, a więc czasami także w biurze, to powinien mieć tam zapewnione biurko i krzesło zgodne z zasadami ergonomii.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00