Artykuł
11 wątpliwości dotyczących pracy zdalnej
Już od 7 kwietnia zacznie obowiązywać nowy rozdział kodeksu pracy, który reguluje pracę zdalną. Zostało więc już niewiele czasu, by się przygotować do stosowania tych przepisów, a wciąż pojawiają się kwestie problematyczne. Zebraliśmy te, które zostały już rozstrzygnięte
1. biurko i krzesło nie są narzędziami pracy
Jak wynika z art. 6724 par. 1 pkt 1 kodeksu pracy (dalej: k.p.), pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikowi wykonującemu pracę zdalną materiały i narzędzia pracy, w tym urządzenia techniczne, niezbędne do wykonywania pracy zdalnej. Powstało zatem pytanie, jaki charakter ma biurko i fotel dla pracownika zdalnego. Główny inspektor pracy w stanowisku z 6 marca 2023 r. wydanym dla DGP (znak GIP-GBI.0701.45.2023.3) stwierdził, że jeżeli praca jest wykonywana na stanowisku pracy z monitorem ekranowym, to biurko i fotel biurowy stanowią jego wyposażenie, a nie narzędzia pracy.
2. pracodawca nie musi zapewnić biurka i krzesła
Po ustaleniu, że biurko i krzesło nie jest narzędziem pracy, pracodawcy potrzebowali jednak jednoznacznej odpowiedzi, czy muszą je zapewniać pracownikowi zdalnemu, tak jak ma to miejsce w przypadku pracy stacjonarnej. Na to pytanie również odpowiedział GIP w stanowisku wydanym 6 marca 2023 r. dla DGP (znak GIP-GBI.0701.45.2023.3), w którym stwierdził, że pracodawcy nie muszą zapewniać ich pracownikom, chyba że się do tego zobowiążą np. w regulaminie pracy zdalnej albo w indywidualnym porozumieniu. Jeśli taki obowiązek z tych aktów nie wynika, to biurko i krzesło w miejscu pracy zdalnej pracownik musi zapewnić sobie sam. GIP zwrócił jednak uwagę, że w przypadku gdy pracownik wykonuje pracę hybrydowo, a więc czasami także w biurze, to powinien mieć tam zapewnione biurko i krzesło zgodne z zasadami ergonomii.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right